به گزارش «نود اقتصادی» مهدی سلطان‌محمدی، کارشناس مسکن با اشاره به احتمال ایجاد جو روانی در بازار به واسطه انتشار خبر وجود سلطان در بازار مسکن گفت: پیش آمدن اینگونه مسائل در اقتصاد طیف عظیمی خریدار دارد و انتشار خبرهایی از این قبیل به سرعت شیوع پیدا کرده و پذیرش می‌شود. در این میان گمان می‌کنند که راه‌حل معضلات به وجود آمده پیدا شده است. به نوعی مقصری برای آشفتگی‌ها پیدا می‌کنند و می‌گویند سلاطینی در بازار ارز، خودرو، کالاهای اساسی و .. وجود دارند، بنابراین مشکلات موجود با پیدا شدن این سلاطین حل خواهد شد. این روش ساده‌سازی مسائل است و اینکه آیا چنین افرادی وجود دارد که این حجم واحد مسکونی را دارد یا خیر باید بررسی شود.

وی افزود: حال فرض را بر این بگذاریم که چنین سلطانی وجود دارد، در این میان باید بگویم که مالکیت مسئله‌ای نیست که زیر سوال برود چراکه داشتن خانه فی‌النفسه جرم به حساب نمی‌آید. اگر این حجم از خانه توسط مالک به بازار عرضه شود که نباید بر آن خرده گرفت. اما اگر این‌ خانه‌ها احتکار شده است بحث کاملا متفاوت می‌شود و باید راهکارهایی را درنظر بگیریم تا سوداگری را کاهش دهیم.

این کارشناس مسکن نداشتن هزینه نگهداری از خانه را دلیلی برای افزایش سوداگری دانست و در این‌باره گفت: در ایران نگهداری خانه عملی است بدون عوارض و همچنین بسیار ارزان است. این مسئله را عامه مردم پذیرفته‌اند، به همین دلیل افراد ترغیب می‌شوند خانه‌های بیشتری را نگهداری کنند. حال این نگهداری می‌تواند به عنوان خانه دوم، خانه ویلایی و یا خانه‌های خالی باشد. اگر نگهداری از خانه‌ها دارای هزینه باشد قطعا چنین اتفاقاتی رخ نمی‌دهد.

سلطان‏ محمدی به ریشه مشکلات اشاره کرد و گفت: مشکلاتی که ریشه‌های تعریف شده و مشخصی دارند را نمی‌توان با پیدا کردن یک مقصر نادیده گرفت. یک روز می‌گوییم دلالان بازار را آشفته کرده‌اند، روز بعد پای سایت‌های مجازی را به میان می‏کشیم و حالا هم که حرف سلاطین بر سر زبان‌ها می‌افتد، اینگونه حرف‌ها بی‌پایه است و نمی‌توان متکی به آن بود. ریشه مشکلاتی که در حوزه مسکن داریم به دلیل تصمیمات نادرست اقتصادی است که در گذشته اتخاذ کرده‌ایم. ما باید به دنبال این ریشه‌ها باشیم تا بتوانیم مشکلات را کنترل و در نهایت حذف کنیم.