«نود اقتصادی»- مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ گفته است که در شهر تهران و به ازای هر درجه افزایش دما 120 مگاوات به مصرف برق پایتخت اضافه می‌شود.

حسین صبوری در گفتگو با «نود اقتصادی» مشترکان برق غیرمجاز را به دو دسته آشکار و قابل مشاهده و پنهان تقسیم بندی کرد و افزود که مشترکان غیر مجاز آشکار به محض مشاهده جمع آوری می‌شوند اما مشترکان پنهان به دستکاری کنتور مبادرت می‌ورزند هر چند که آماری از مشترکان برق غیر مجاز پنهان وجود ندارد.

به گفته وی، در حال حاضر، دو شهرک در شهر تهران وجود دارند که شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ به لحاظ  قانونی و داشتن مشکلات ماده 8 اجازه تامین برق آنها را ندارد که این دو شهرک شامل زیتون و احمدیه هستند.

صبوری، با بیان اینکه  هم اکنون دو نوع کنتور برق برای مشترکان برق تهران وجود دارد که اولی کنتور هوشمند بوده که در حال حاضر، حدود 60 درصد مشترکان دیماندی، یعنی 30 هزار مشترک، مجهز به این نوع کنتور هستند و از راه دور قرائت و مدیریت می‌شوند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ، نوع  دوم کنتور موجود در شبکه مصارف خانگی را کنتور دیجیتالی برشمرد که اکنون 55 درصد مشترکین یعنی حدود 2.2 میلیون مشترک تهرانی دارای کنتور دیجیتالی هستند.

وی، در عین حال یادآور شد که مابقی مشترکان موجود یعنی 2.2 میلیون مشترک تهرانی دارای کنتورهای قدیمی بوده که البته این کنتورهای قدیمی قابلیت دستکاری دارند بنابراین سالانه 60  هزار کنتور قیمی تعویض می شوند.

صبوری گفت که تعویض کنتورهای قدیمی در قانون بودجه 98 به صورت یک تکلیف آمده اما به میزان و تعداد تعویض کنتورهای قدیمی هیچ اشاره نشده است و ادامه داد که با توجه به منابع در اختیار سالانه 80 هزار کنتور قدیمی در شهر تهران تعویض می شوند.

وی در عین حال خبر داد که سالانه 100 هزار مشترک جدید به جمع مشترکان کنونی برق تهران بزرگ اضافه می شوند که کنتورهای آنها همگی دیجیتالی است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ، در بخش دیگر اظهارات خود درباره استفاده از برق ارزان برای استخراج بیت کوین گفت که عمده استخراج کنندگان بیت کوین با توجه به پایین بودن تعرفه برق در بخش کشاورزی در مزارع کشاورزی بیت کوین استخراج می کنند.

به گفته وی، در حال حاضر مکانیسم مشخصی در شبکه برق برای پایش و بررسی مشترکانی که برق را برای استخراج بیت کوین استفاده می‌کنند وجود ندارد و تایید کرد که امکان استفاده از برق کارخانه‌های نیمه متروک و متروک حاشیه شهر تهران برای استخراج بیت کوین وجود دارد که کنترل این امر برای برق تهران بزرگ امری دشوار است.

صبوری گفته که استخراج بیت کوین در استان های دیگر گزارش شده و توانیر هم در حال بررسی است تا در تعرفه‌های موجود، تعرفه جدیدی هم برای مصرف برق استخراج بیت کوین تعریف کند اما در ماههای اخیر گزارشی از استخراج بیت کوین در تهران دریافت نشده است.

وی تاکید کرده که کنتورهای مشترکان مصارف خانگی دارای محدود کننده بوده و امکان مصرف خارج از قاعده ازآن وجود ندارد اما هشدار داد که استخراج بیت کوین برای آینده صنعت برق کشور خطرناک است.