علی‌رغم بلاتکلیفی زیادی که در مورد تجارت میان ایران و هند به علت تحریم‌ها وجود دارد، صادرات چای هند به ایران 150 درصد افزایش یافته است.

در بازه زمانی میان ژانویه و آوریل امسال، صادرات چای هند به ایران به 22.49 میلیون کیلوگرم رسید که این رقم در مدت مشابه پارسال 9 میلیون کیلوگرم بود.

پاریمال شاه، معاون اینترنشنال اوپریشن ام کی گروپ گفت: «ایران، پس از روسیه، دومین خریدار چای هند است.

پس از اینکه آمریکا تحریم‌هایی علیه ایران اعمال کرد، بلاتکلیفی بسیاری در میان هم واردکنندگان ایرانی و هم صادرکنندگان هندی به وجود آمده است.

بیشتر این بلاتکلیفی برای رزرو و محموله‌هاست. تا ماه آوریل رشد 150 درصدی وجود داشت و در 2 ماه گذشته نیز شاهد تقاضای بالایی برای چای از سوی تاجران که به نفع واردکنندگان ایرانی خرید می‌کنند، هستیم.»

ایران چای ارتدکس آسام وارد می کند که قیمت این نوع از 30 روپیه به 35 روپیه به ازای هر کیلو در مزایده اخیر در کلکته افزایش یافته است.

عاملی که صادرات چای هند را تقویت می‌کند، قیمت بالاتر چای ارتدکس سریلانکاست.

هزینه کارگر در سریلانکا گران‌تر است.

این کشور نیز به ایران چای صادر می‌کند.

به گفته پاریمال شاه، از ترس توقف صادرات به ایران در آینده نزدیک، صادرکنندگان هندی در حال یافتن کانال‌های جدید هستند.

حتی اگر کانال‌های جدید هم پیدا نکنند، به علت محموله‌های اول سال، صادرات چای هند به ایران در مقایسه با پارسال بیشتر خواهد بود.

اما میزان صادرات سال آینده کاهش خواهد یافت.

هند سالانه 1350 میلیون کیلوگرم چای تولید می‌کند که 650 میلیون کیلوگرم آن چای ارتدکس آسام است.

17 تا 18 درصد این میزان در داخل این کشور مصرف می‌شود. غیبت ایران به عنوان خریدار مسلما بر چشم انداز صنعت چای هند در سال آینده تاثیر خواهد گذاشت.