به گزارش «نود اقتصادی» روستای تاریخی زنوزق با معماری منحصر به فرد در شهرستان مرند استان آذربایجان شرقی در معرض از دست دادن آب کشاورزی خود به دلیل احداث معدن قرار گرفته است. این روستا 430 خانوار ساکن با جمعیتی بالغ بر 1050 نفر دارد، اما بیش از 5000 نفر خارج از روستا سکونت دارند و در روزهای تعطیل به روستا برمی گردند و به باغات خود سرکشی می کنند.
مجوز بهره برداری از معدن سنگ تراورتن درست بالای چشمه کلستیر به عنوان منبع اصلی تامین آب روستا در سال‌های گذشته صادر شده است، اما به دلیل تاثیر شدید بر کاهش آب‌دهی چشمه متوقف شده بود، با این حال چندی است که با استقرار مجدد ماشین‌آلات معدن در محل، بار دیگر روند استخراج سنگ شروع شده است.
در سال 1385 و با شروع فعالیت استخراج، اهالی با نگرانی از کاهش آب روستا و مشاهده شواهدی جدی از گل آلود شدن آب، اقدام به تجمع کرده و در آن مقطع زمانی ماشین آلات از محل معدن جمع آوری شد. با این حال و بعد از گذشت نزدیک به 12 سال و بدون آنکه راهکاری برای حل مساله اندیشیده شود بار دیگر مالکان معدن در سکوت مقامات مسئول برای بهره‌برداری از معدن اقدام کرده‌اند که اعتراض شدید اهالی را به‌دنبال داشته است.