بیژن عبدی، اقتصاددان و تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار «نود اقتصادی» در رابطه با دلایل احتمالی برگزار نشدن همایش سیاست‌های پولی و ارزی توسط پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی بیان داشت: این همایش هر سال برگزار میشد و مهمترین هدفش اعلام آمارهای جدید اقتصادی و تبیین سیاستهای اقتصادی است. یعنی این همایش که در اوایل هر سال برگزار میشود نشان میدهد دولت و بانک مرکزی قصد دارد در سال جاری چه سیاستی را برای اقتصاد ایران اجرایی کند؟ الان که این همایش برگزار نشده باید پرسید آیا قرار نیست سیاستی برای اقتصاد ایران در سال جاری تعبیه شود؟

وی در رابطه با این که رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی، دلیل برگزار نشدن این همایش را کاهش هزینه‌های جاری خوانده، گفت: امیدوارم که واقعا همین طور باشد، اما من فکر میکنم دلیلی که آقای دیواندری گفته اند،‌قانع کننده و منطقی نیست. من مهمترین دلیل را اعلام نکردن آمارهای جدید میدانم. دولت نمیخواهد فعلا آمار جدیدی از شاخص های اقتصادی اعلام شود،‌به همین دلیل نیز جلوی برگزاری این همایش را گرفته است.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: به طور مثال در مورد ارز 4200 تومانی، بانک مرکزی نام بخشی از اشخاصی را که ارز را دریافت کردند از روی سایت خود حذف کرد.

وی گفت: یا مثلا در رابطه با برگشت ارزهای صادراتی غیرنفتی هر کسی چیزی گفت، یک نفر گفت که 70 درصد این ارز بازگشته و دیگری گفت که از 40 میلیارد، 30 میلیارد آن بازنگشته است، بنابراین آمار این روزها بیشتر به شوخی می‌ماند و به مثابه یک بازی است، بنابراین نه می توان بر روی آن تحلیلی داشت و نه برنامه ریزی کرد.