به گزارش «نود اقتصادی» محمود جامساز تحلیلگر مسائل اقتصادی اظهار کرد: پولی که وارد کشور می‌شود انگار غنیمت است. بین افراد خاصی با اهداف خاص تقسیم می‌شود و آن کسی که سرش بی‌کلاه می‌ماند، مردم هستند که صاحبان اصلی این پول‌ها هستند. حالا این مردم بیچاره که صاحبان اصلی پول‌ها هستند باید بروند در صف کوپن بایستند و کوپن دریافت کنند تا برنامه کوپنی اوایل انقلاب دوباره تکرار شود و بعد هم بروند در صف گوشت بایستند.

وی افزود: اکنون مردم آنقدر از بیچارگی رنج می‌برند و قدرت خرید آنها پایین است که آنچه را در صف دریافت می‌کنند با قیمت بالاتر به رستوران‌ها می‌فروشند که درآمدی برای رفع نیازهای ضروری‌تر از گوشت کسب کنند. این‌ها افراد فرصت‌طلبی نیستند بلکه از روی بیچارگی این کار را انجام می‌دهند.

جامساز گفت: روز به روز طبقه فقیر بزرگتر می‌شود از طبقه متوسط در حال نزول به طبقه پایین‌تر هستند. 53درصد جمعیت زیر خط فقر شوخی نیست. این روش‌ها قبلا هم انجام شد و آن‌طور که باید موفق نبود. اینها سیاست‌های کوتاه‌مدت و ناپایداری است که مردم را بیشتر عصبانی می‌کند و نارضایتی را در آنها افزایش می‌دهد.

این اقتصاددان عنوان کرد: مردم اکنون به‌دنبال آن هستند که حقشان از نفت کجاست؟ آیا حق این مردم آن است که دنبال کالای سهمیه‌ای باشند و آن هم به دستشان نرسد؟ 800میلیارد دلار در زمان محمود احمدی‌نژاد کجا رفت؟ چرا به مسائل تولید و توسعه و اشتغال توجه نشد که اکنون با این شرایط روبه‌رو شویم؟ این سیاست‌ها بسیار ابتدایی بوده و مبتنی بر عقلانیت نیست و آثار آن بسیار کوتاه‌مدت است. انتظار مسئولان هم همین است که در کوتاه‌مدت از التهاب جامعه بکاهند. دولت باید یک تغییر اساسی در تفکر اقتصادی خود انجام دهد و اقتصاد را در خدمت حفظ منافع و مصالح ملی حرکت دهد.