به گزارش «نود اقتصادی» دکتر احمد عزیزی، صاحب نظر پولی و بانکی و مشاور ولی اله سیف رئیس کل سابق بانک مرکزی با انتقاد از فساد در سیستم بانکی اظهار کرد: چرا سهامداران بانکهای ما بانکها را رها نمی‌کنند؟ آیا واقعا ارزش این بانک صفر نیست؟ به استناد گزارشها می‌توان گفت بسیاری از بانکهای ما ارزش منفی دارند. چون در تئوری‌ها سهام دارایی نیست، سهام آپشن است. وی افزود: شما سهام را دارید که اگر کسی بابت آن به شما پولی داد آن را نگه دارید. اگر ارزش سهام صفر شد قاعدتا باید آن را رها کنید. سهامداران فقط به خاطر فساد و رانت سهام خود را حفظ می‌کنند. هزینه این فساد را چه کسی باید بدهد؟

عزیزی عنوان کرد: ما بانکداری را طوری تعریف کردیم که براساس آن هزینه فیصله یافتن موسسات غیر مجاز را پرداخت کردیم. ما اجازه نمی‌دهیم کسی ورشکسته شود تا کسی در خیابان زنده باید و مرده باد بگوید. ما مفهوم شخصیت حقوقی را از بین بردیم.

عزیزی گفت: چرا جلوی فساد را نمی‌گیریم؟ در سال 96، 10 درصد GDP به هزینه‌های اصلاحات نظام بانکی اضافه شد ، یعنی عددی حول و حوش 160 هزار میلیاردتومان. این رقم کمی است؟ چرا از پول ملت برای این مسئله هزینه می‌کنیم؟

مرورگر شما قادر به اجرای این فایل نیست.

رضا تاروردی