حمید شهرستانی، استاد اقتصاد دانشگاه اوهایو آمریکا در گفتگو با خبرنگار «نود اقتصادی» گفت: سرک کشیدن به انبار تولیدکننندگان، تجار و بازرگانان کار اشتباهی است این کار دخالت در اموال مردم و تولیدکنندگان بوده و صد در صد اشتباه است.

وی افزود: آیا اگر شخصی 3 سال پیش آهن و میلگرد خریده و حالا ساختمانش را ساخته است، امروز هم قیمت ساختمانش را با همان قیمت 3 سال پیش حساب می‌کند؟ مسلما این گونه نیست. چه تفاوتی بین این شخص و تولیدکننده یک کالا وجود دارد.

شهرستانی ادامه داد: تبعات ریختن به انبارها به جرم احتکار این است که مردم رفته رفته از کار تولیدی و بازرگانی بیزار می‌شوند، بخش خصوصی دلسرد شده، دست از کار کشیده و دیگر در تولید سرمایه گذاری نخواهد کرد و به این ترتیب اشتغال پایین می آید.

این اقتصاددان گفت: این حرف که می گویند "تو اگر فلان چیز را بخری و نگه داری بازار را مختل می‌کنی" جز این که تبعات منفی داشته باشد اثر دیگری در اقتصاد نخواهد داشت، راه حل این است که هیچ دخالتی نکنند. بگیر و ببندهای اخیر که هر انباری را میگیرند و میگویند تو محتکر هستی، در آینده باعث خواهد شد تا تجار و بازرگانان به سراغ واردات کالا نروند و بترسند که اگر کالا وارد کنند حتما انبار آنها پلمپ خواهد شد. این مسئله باعث کمبود کالا در آینده خواهد شد و باید مراقب تصمیمات این چنینی باشیم. نمیدانم این چه کار اشتباهی است که انجام میشود. احتکار تعریف دارد و هر انبار پر از کالایی را احتکار نمیگویند.

شهرستانی تأکید کرد: بزرگترین مشکل وجود ارز 4200 تومانی است، زیرا با دادن این ارز باید یک کنترل هم بر روی توزیعش وجود داشته باشد که این کار بسیار سختی است .

وی بیان داشت: الان 75 قلم کالا را مشخص کرده اند که به این ها ارز 4200 تعلق می گیرد، همین تصمیم هم اشتباه است، یک تولیدکننده و فعال اقتصادی یا می تواند در شرایط بازار آزاد فعالیت کند و یا نمی تواند، اگر نمی تواند باید کنار برود و حذف شود.

وی خاطرنشان کرد: دولت باید فقط برای کالاهای اساسی مانند ارزاق و دارو سوبسید بدهد آن هم نه این که به آن ها ارز داده شود بلکه تولیدکننده باید با ارز آزاد قیمت تمام شده خود را حساب کند و وقت فروش کالایش و به میزان فروشش دولت به او سوبسید بدهد.

بهزاد رفیعی