«نود اقتصادی»- مدیر عامل شرکت هواپیمایی ایران ایرتور، متوسط عمر ناوگان هوایی شرکت متبوع خود با هشت فروند هواپیما را 25 سال برشمرده و پیش بینی کرده است که با تحویل هواپیماهای سوخوی خریداری شده، متوسط عمر ناوگان ایران ایرتور به نصف عدد کنونی خواهد رسید.

شرکت هواپیمایی ایران ایرتور پنجم اردیبهشت ماه سالجاری در حاشیه نمایشگاه هوایی ایرشو اورآسیا 2018، تفاهمنامه خرید ۲۰ فروند هواپیمای سوخو سوپرجت۱۰۰ را به ارزش یک میلیارد دلار امضا کرده و از سال آینده ۲۰ فروند از آن با ظرفیت یکصد صندلی به مرور به ناوگان هواپیمایی این شرکت اضافه می‌شود.

"رضا موسوی"در گفتگو با «نود اقتصادی» اظهار داشته که درصدی از رقم مذکور، از طریق شرکت هواپیمایی و مابقی از طریق فاینانس و همکاری بانک‌های داخلی و خارجی پرداخت خواهد شد.

وی حضور شرکت‌های هواپیمایی از جمله ایران ایرتور در بازار سرمایه را بسیار زود هنگام دانست و گفت که اغلب شرکت‌های هواپیمایی به دلایل مشکلات گذشته، دارای زیان انباشته بوده هر چند که ایران ایرتور در شرایط  فعلی دارای سود عملیاتی است اما به دلیل زمین گیر شدن هواپیماهای توپولف خود، دارای زیان انباشته جدی است.

موسوی، توضیح داد که 20 فروند هواپیمای توپولوف در گذشته به شرکت ایران ایرتور داده شده است اما یکسال بعد از  آن هواپیماها زمین گیر شده  اند و همین امر سبب شده تا ایران ایرتور دارای 400 میلیارد تومان زیان انباشته باشد.

مدیر عامل شرکت هواپیمایی ایران ایرتور، با بیان اینکه دولت در گذشته به شرکت‌های هواپیمایی تکلیف کرده که هواپیمای توپولوف وارد کنند، اذعان داشت که پس از ورود توپولوف‌ها خود دولت تکلیف کرده که این هواپیماها زمینگیر شوند بنابراین،به غیر از شرکت غیرفعال "ارم"، شرکت های  ایران ایرتور، کاسپین، تابان و کیش،همچنان درگیر زمینگیر شدن توپولوف‌های خود هستند.

به گفته وی بعد از پیگیری‌های فراوان،دولت قبول کرده که به شرکت‌های هواپیمایی خسارت زده و قرار شده که ازمحل تهاتر خسارت این تعداد ایرلاین جبران شود که در اینصورت، زیان انباشته شرکت‌های هواپیمایی هم از حساب شرکت‌ها خارج خواهد شد.

موسوی، افزایش قیمت ارز در شرایط فعلی را یک عامل مهم تاثیر گذار بر فعالیت‌های شرکت‌های هواپیمایی دانست و گفت که افزایش قیمت ارز مشکلات فراوانی برای ایرلاین‌ها ایجاد کرده و با توجه به اینکه 70 درصد هزینه شرکت‌های هواپیمایی به صورت دلاری است 25 درصد هزینه‌های جاری ایرلاین‌ها را افزایش داده، حال آنکه درامدهای ایرلاین‌ها همچنان ثابت مانده است.