به گزارش «نود اقتصادی» بهروز نعمتی، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی درباره تحقق شعار سال و اقداماتی که مجلس در این زمینه می‌تواند انجام دهد به مواردی اشاره کرد و گفت: در طول ده سال گذشته مقام معظم رهبری بیشتر نام‌های اقتصادی برای سال برگزیدند اما متاسفانه همه بخش‌ها به صورت کلیشه‌ای و شعاری با موضوع برخورد کردند.
وی با تاکید بر این‌که کشور درگیر شعارزدگی شده، تصریح کرد: اکنون در برنامه دورهمی، مجری این برنامه تبلیغ خرید و مصرف بیشتر خودروی خارجی را می‌کند که با شعار سال فاصله زیادی دارد. این‌که ما بگوییم مقام معظم رهبری به نکته درستی اشاره کرده و باید به آن توجه شود اما در عمل کار خودمان را انجام دهیم، کشور پیشرفت نخواهد کرد.
عضو هیات‌رئیسه مجلس با اشاره به این‌که باید به صورت عملی اقدام شود، تاکید کرد: در بررسی موضوعات و تحقق شعار سال نباید با یکدیگر تعارف داشته باشیم. اکنون کشور دارای مزایایی در زمینه تولید برخی محصولات است و در برخی تولیدات، زیرساخت ضعیفی دارد. بنابراین باید در زمینه‌هایی سرمایه‌گذاری صورت گیرد که ظرفیت تولید وجود داشته باشد و تولید را به صرفه کند.
وی با بیان مثالی در این زمینه گفت: اکنون در بخش منسوجات و صنایع بالادستی و پایین‌دستی پتروشیمی ظرفیت تولید زیادی در کشور وجود دارد اما عدم توجه به این بخش‌ها باعث شده تا این صنایع آن‌طور که انتظار می‌رفت پیشرفت نکنند. در دهه 70 مجموعه‌های ریسندگی و بافندگی با نمونه‌های خارجی رقابت می‌کردند اما سود بالای تسهیلات بانکی و همچنین عوارضی که برای تولید در نظر گرفته شد آنها را به ورطه نابودی کشاند.
نعمتی افزود: همه مجلس باید به صورت تخصصی درگیر تولید شود و از تشکیل کمیسیون‌های ویژه خودداری شود. قوه قضاییه در کنار قوه مقننه می‌تواند نقش اساسی ایفا کند، به طوری که اگر صدای تولیدکننده شنیده شود بسیاری از مشکلات حل خواهد شد. اکنون برخی تولیدکنندگان به دلیل بدهی‌های مالی درگیر دادگاه و زندان هستند در صورتی که باید آنها محترم شمرده شوند و تمهیداتی در نظر بگیریم که آنها در کشور سرمایه‌گذاری خود را افزایش دهند.
عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان این‌که تولیدکننده ما هنوز شانی در کشور ندارد، تصریح کرد: بخش خصوصی باید به معنای واقعی تقویت شود حتی اگر بدهکار است. تولید ما به دلیل تحمیل عوارض، جان خود را از دست داده و برای رفع این معضل نیاز به همدلی بین قوا داریم. تزریق پول ارزان‌قیمت در قبال افزایش کیفیت محصولات می‌تواند مشکل تولید کشور را حل کند و اگر به صورت عملی در این حوزه وارد شویم قطعا بخش زیادی از مشکلات رفع می‌شود.
به گفته نعمتی، حمایت از کالای ایرانی با افزایش تعرفه واردات محصولات مشابه داخلی نیست. ممنوعیت کالاهای مشابه تولید داخل تا زمانی که کیفیت محصولات ما در تراز جهانی قرار نگرفته، کاری بیهوده است و باعث نارضایتی مصرف‌کنندگان و افزایش واردات غیرقانونی کالا (قاچاق) می‌شود. مقابله با قاچاق دیگر اقدامی است که همه دستگاه‌ها باید با همکاری هم باید انجام دهند.