«نود اقتصادی»:قیمت مصنوعات و مسکوکات طلا امروز (دوشنبه) همپای رشد قیمت ارزهای عمده در بازار آزاد رشد کرد به شکلی که هرگرم طلای خام 18 عیار وارد کانال 150 هزار تومانی شد.

قیمت طلای خام در ایران از حاصلضرب قیمت جهانی هر اونس طلا در نرخ دلار آمریکا در بازار آزاد حاصل می شود؛ امروز هر اونس طلا با 5 دلار و 49 سنت افزایش به یک هزار و 321 دلار و 63سنت رسید و هر دلار آمریکا نیز رکورد 48 هزار و 70 ریالی را رقم زد.

با این اوصاف قیمت هر گرم طلای 18 عیار در بازار آزاد 19 هزار و 400 ریال افزایش داشت و به یک میلیون و 509 هزار و 860 ریال رسید.

در بازار مسکوکات طلا نیز هر قطعه سکه تمام (طرح جدید) با رشد 203 هزار ریالی 15 میلیون و 673 هزار ریال و هر قطعه سکه بهار آزادی (طرح قدیم) با 230 هزار ریال رشد 15 میلیون و 220 هزار ریال به فروش رفت.

نیم سکه نیز 35 هزار ریال و ربع سکه 55 هزار ریال در معاملات امروز رشد کردند و به ترتیب 7 میلیون و 695 هزار ریال و 4 میلیون و 630 هزار ریال عرضه شدند.

سکه گرمی نیز از افزایش قیمت ها بی نصیب نماند و 15 هزار ریال بالا رفت و به قیمت 3 میلیون و 90 هزار ریال در ویترین طلا فروشی ها قرار گرفت.

بانک مرکزی از هفته گذشته طرح پیش فروش سکه طلا را برای سررسیدهای 6 ماه و یکساله آغاز کرده است که تاکنون بالغ بر 36 هزار سکه تمام پیش فروش شده است.

کارشناسان کاهش شاخص دلار در بازارهای جهانی را علت اصلی افزایش قیمت طلا عنوان می کنند زیرا آنگونه که خبرگزاری رویترز اعلام کرده، سرمایه گذاران منتظر اعلام نرخ بهره آمریکا هستند تا سر نخی در مورد تصمیم آینده بانک مرکزی این کشور در زمینه افزایش نرخ بهره بدست آورند. نرخ بهره آمریکا در اواخر هفته جاری اعلام می شود.

با کاهش شاخص دلار، قدرت خرید آن دسته از خریداران طلا که واحد پولی آنها ارزی به جز دلار است، بیشتر می شود و طلای بیشتری خریداری می کنند. افزایش تقاضای طلا نیز به نوبه خود موجب افزایش قیمت این کالا می شود.

طلا و نفت از جمله کالاهایی هستند که به طور سنتی به دلار قیمت گذاری می شوند و به همین دلیل جهت حرکت قیمت این کالاها عکس جهت حرکت شاخص دلار است.