«نود اقتصادی»- شرکت هواپیمایی کاسپین به طرز ماهرانه‌ای از پرداخت جریمه تاخیر در پرواز روز چهارم بهمن ماه تهران به مشهد به مسافران خود طفره رفت.

به گزارش خبرنگار «نود اقتصادی» پرواز 040 شرکت هواپیمایی کاسپین از مبدا تهران به مشهد مقدس در روز 4 بهمن ماه سالجاری که قرار بود ساعت 13:50 به پرواز درآید با تاخیری 6 ساعته به پرواز درآمد!

تعدادی از مسافران این پرواز بعد از معطلی و سردرگمی فراوان برای شکایت از این شرکت هواپیمایی به مدیریت ترمینال فرودگاه مهرآباد مراجعه کرده‌اند.

گفته می‌شود که تعدادی از پروازهای شرکت هواپیمایی کاسپین در سه هفته اخیر با تاخیرهای جدی مواجه بوده که این امر نتیجه‌ای جز معطلی و سردرگمی مسافران این شرکت هواپیمایی را در پی نداشته است.

پرسش مطرح شده در شرایط فعلی این است با توجه به خودنمایی سازمان هواپیمایی کشوری برای برخی موضوعات کم اهمیت در فضای رسانه‌ای، چرا موضع  و رفتار مشخصی در قبال این رفتار شرکت هواپیمایی کاسپین از خود بروز نداده است؟ اما وظیفه شرکت‌های هواپیمایی در قبال مسافرانی که پرواز داخلی آنها با تاخیر مواجه می‌شوند چیست؟

سازمان هواپیمایی کشوری  در شیوه نامه ابلاغی حقوق مسافران با تاخیر بیش از 2 ساعت و تا 4 ساعت، شرکت‌های هواپیمایی را نسبت به انجام پذیرائی مناسب، فراهم کردن امکان برقراری ارتباط تلفنی جهت اطلاع رسانی، تغییر پرواز در صورت درخواست مسافر و امکان انجام آن و استرداد کامل وجه بلیت مسافر در صورت انصراف مسافر از ادامه پرواز ملکف کرده است.

اما تکلیف مسافرانی که زمان تاخیر پرواز آنها از 4 ساعت تجاوز می‌کند چیست؟

در اینصورت شرکت هواپیمایی کاسپین با توجه به تاخیر بیش از 4 ساعت، موظف بوده تا علاوه بر رعایت مفاد بند ب یعنی پرداخت وجه بلیت پرداختی، نسبت به جبران خسارت به میزان مندرج درجدول حقوق مسافر، یعنی پرداخت جریمه رقم 850 هزار ریالی به مسافران تهران – مشهد مبادرت ورزد.

از قرار معلوم، شرکت‌های هواپیمائی وظیفه دارند جرایم مقرر را بر اساس امکانات موجود در قالب پرداخت‌ها اعم از الکترونیک، اعتباری و حواله بنحوی که از سوی مسافرین قابل بهره برداری برای خریدن بلیت در مسیر دلخواه داخلی باشد، با ذکرمبلغ تحویل مسافرین کنند.