«نود اقتصادی»:معاون وزیر راه و شهرسازی درخصوص جزئیات اقدامات سازمان ملی زمین و مسکن برای تامین مسکن خانوارهای دومعلول گفت: این سازمان با همکاری بنیاد مستضفعان و سازمان بهزیستی برای تامین واحدهای مسکونی خانوارهایی که دارای دو معلول هستند مجموعه وظایفی را برعهده دارد و در این راستا، سازمان ملی زمین و مسکن، زمین را تامین می کند و بنیاد مستضعفان و سازمان بهزیستی بحث ساخت و تامین وام و کمک بلاعوض را انجام می دهد که در نهایت مجموعه آنها در اختیار خانوارهای واجد شرایط قرار می گیرد.

حمیدرضا عظیمیان  تصریح کرد: سازمان ملی زمین و مسکن همچنان برای تامین زمین خانوارهای دو معلول و بیشتر مجموعه برنامه هایی را در دستور کار داردکه تعدادی از واحدها انجام شده و تعدادی نیز در دستور کار است و در برنامه های سال جاری و سال آتی سازمان نیز برای آن برنامه ریزی شد .

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن با اشاره به اینکه در سال گذشته و سال جاری (95 و 96) بالغ بر 5500 واحد مسکونی به خانوارهای دومعلول اختصاص یافت، اظهار داشت: در این سال ها، کل واحدهای مسکونی که از سوی سازمان ملی زمین و مسکن به خانواده های دارای دو معلول و بیشتر اختصاص یافت، 5 هزار و 560 واحد مسکونی بود که از این تعداد، بهسازی و مناسب سازی 3 هزار واحد مسکونی بر اساس ضوابط و مقررات بهزیستی با همکاری ما و سازمان بهزیستی انجام شد و از کل واحدها نیز 2500 واحد مورد بهره برداری قرار گرفت.

وی ادامه داد: تاکنون، زمین برای ساخت بیش از 2 هزار واحد مسکونی به خانوارهای دومعلول تحویل سازنده ها شده تا اقدام به ساخت واحد مسکونی کنند که ساخت واحدها نیز بر اساس برنامه زمانبندی انجام خواهد شد و اتمام کامل آنها تا پایان سال 98 محقق خواهد شد.

عظیمیان گفت: بخشی از برنامه سال 97 برای تامین مسکن خانوارهای دومعلول و بیشتر تامین زمین برای احداث 2هزار واحد مسکونی است.

همچنین مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن از برگزاری جلسه شورای مدیران در آن سازمان برای تصمیم گیری در مورد تامین زمین برای باقی مانده خانوارهای دو معلول خبر داد و افزود: در مورد 3هزار خانواری که دارای دومعلول هستند و برای تامین واحد مسکونی آنها تاکنون اقدامی صورت نگرفته است در جلسه شورای مدیران که روز دوشنبه 11 دی ماه در سازمان تشکیل خواهد شد تصمیم گیری می شود.

عظیمیان تصریح کرد: در جلسه فوق، در مورد اقدامات سازمان برای تامین مسکن و یا تامین زمین و اراضی مناسب برای 3 هزار خانوار باقی مانده دارای دو معلول تصمیم گیری می شود و بر اساس وظایف محوله و تعیین شده، بنیاد مستضعفان و کمیته امداد بخشی از تامین منابع مالی احداث واحدهای مسکونی و تسهیلات را برعهده دارند.

قانون جامع معلولان چندی پیش مورد بازنگری قرار گرفت و در برخی از موارد قانونی آن اصلاحاتی انجام شده است و بر اساس آن، سازمان ملی زمین و مسکن مکلف است زمین مورد نیاز احداث واحدهای مسکونی افراد دارای معلولیت فاقد مسکن را با به صورت اجاره بلندمدت نود و نه ساله تأمین و برای یکبار در اختیار افراد مذکور و یا تعاونی ها و مؤسسات خیریه مسکن ساز مورد تأیید سازمان، قرار دهد.