صدرالله دولت مدیرعامل سابق شرکت پشتیبانی امور دام در گفتگو با «نود اقتصادی» در خصوص گرانی‌های اخیر محصولات پروتئینی و لبنی اظهار کرد: علت اصلی نوسانات قیمتی که در چند ماه گذشته اتفاق افتاد کمبود تولید و عرضه نسبت به تقاضا بوده است. همه مواد پروتئینی اعم از گوشت قرمز، گوشت سفید، تخم مرغ و شیر معمولا در فصل سرما و شش ماهه دوم سال نسبت به نیمه اول سال با افزایش تقاضا رو به رو می‌شوند.
وی افزود: یکی از مواردی که در تنظیم بازار باید به آن توجه شود و بازار براساس آن رصد شده و برای فصول بعدی برنامه ریزی شود، همین است که در شش ماهه دوم تقاضا نسبت به شش ماهه اول افزایش یافته است. طبیعتا در شش ماهه اول باید توسط دستگاههای متولی و ستاد تنظیم بازار این پیش بینی صورت می‌گرفت.
این مقام سابق مسئول گفت: در مورد قیمت گوشت قرمز براساس برنامه‌های تنظیم بازار با صرف زمان زیادی توقف افزایش قیمت اتفاق افتاد و البته کاهش قیمت آن چندان محسوس نیست ولی حداقل گرانتر نشد. در مورد تخم مرغ یک اتفاقی افتاد که براساس آن بیماری آنفولانزا در کشور شایع شد و براساس آمار حدود 13 میلیون مرغ تخم گذار یا معدوم شده و یا تلف شدند. این مسئله تولید تخم مرغ را به شدت کاهش می‌دهد و البته در همان زمان باید پیش بینی می‌شد که جایگزینی برای این محصول اصلی به وجود می‌آمد.
دولت خاطرنشان کرد: در یک یا دو مرحله ستاد تنظیم بازار تصمیم به واردات تخم مرغ گرفت که به طور نامشخصی عملیاتی نشد. اخیرا رسانه‌ها اعلام کردند که ستاد تنظیم بازار بالاخره تصمیم گرفته که برای تامین کسری بازار مقداری تخم مرغ وارد کند.  
نوسانات قیمتی ماههای اخیر در تاریخ کشور بی‌سابقه است
وی تصریح کرد: نوسانات قیمت اقلام اساسی که امروز اتفاق افتاده در تاریخ کشور بی‌سابقه است. وقتی ما نوسانی در کالاهای اساسی به خصوص اقلام پروتئینی داشتیم با توجه به این که اقلام پرکششی در سبد خانوار هستند، معمولا دوره زمانی کنترل قیمت آنها زمان زیادی طول نمی‌کشید و کمتر از یک ماه و 20 روز قیمتها به حالت تعادلی برمی‌گشتند تا هم مصرف کننده و هم تولید کننده ضرر نکند.
وی گفت: طولانی شدن زمان نوسان قیمت کالاهای اساسی نشان می‌دهد که ستاد تنظیم بازار نمی‌تواند به درستی به وظایف خودش عمل کند. در حال حاضر تناقص و ناهماهنگی‌های زیادی در تنظیم بازار وجود دارد. از طرف دیگر مسئولیت تنظیم بازار به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شده و از طرف دیگر براساس مصوبه هیات دولت وزارت صنعت، معدن و تجارت متولی تنظیم بازار شده است.
مصوبه تنظیم بازاری هیات دولت بازار محصولات کشاورزی را بدتر کرد
مدیرعامل سابق شرکت پشتیبانی امور دام گفت: معلوم نیست مسئولان این تناقص را چگونه می‌خواهند حل کنند. تا الان بعد از مصوبه دولت وضع بازار در حوزه محصولات کشاورزی بدتر شده است. حداقل انتظار این است که مسئولان ستاد تنظیم بازار با محوریت ریاست جمهوری بتوانند بین دستگاهها هماهنگی ایجاد کنند.