«نود اقتصادی»:معاون صنایع وزیر صنعت و عضو دولتی اتاق تهران :­ تولید کنندگان و واگن سازان ایرانی ۵ هزار واگن باری را تولید خواهند کرد.

محسن صالحی نیا افزود: قرارداد واگن باری منعقد شده و این قرارداد شامل 5 هزار واگن است که بین سه تولیدکننده داخلی تولید واگن باری تقسیم شده است.

وی اضافه کرد: نمونه های واگن تولید و تاییدیه آن هم گرفته شده است، تولیدکنندگان هم در حال آماده شدن برای تولید انبوه هستند.

صالحی نیا درباره زمان تحویل این واگن ها گفت: زمان بندی هایی برای تحویل واگن ها در نظر گرفته شده و هر واگن ساز براساس زمان بندی مخصوص، واگن تولید شده را تحویل می دهد.

صالحی نیا افزود: البته در خصوص واگن های مسافری و مترو هم قراردادهای مشترکی هماهنگ شده که نظارت بر ساخت و پیمانکاران داخل بر عهده سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران است.

وی درباره قرارداد خارجی ساخت واگن هم گفت: دو تا سه قرارداد خارجی در این باره وجود دارد که با توجه به نوع قطار و ویژگی هایی که از نظر واگن درون شهری یا برون شهری است تقسیم بندی می شود.

صالحی نیا همچنین گفت: ساخت 560 دستگاه واگن مترو به مناقصه رفته و به زودی ها برنده مناقصه مشخص می شود. این مناقصه ها هم براساس سیاست های استفاده از ظرفیت تولیدکننده داخلی مدیریت می شود.

اخیرا آخوندی، وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه برای 6 هزار و 800 واگن باری قرارداد همکاری با روس ها داریم که بخش اعظم این واگن ها در ایران ساخته می شود، گفت: برای سه سال آینده، بخش عمده واگن سازی ایران مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت و همین الان هم فعال است. همچنین با شرکت مشترک ایرانی و کره ای قرارداد ساخت 540 واگن برای استفاده در حمل و نقل حومه ای امضا شده است ضمن اینکه قراردادهای جدید خرید و ساخت واگن های مسافری با آلمان ها، روس ها و کره ای ها هم در دست اقدام است.