به گزارش «نود اقتصادی» محمد عدالتخواه کارشناس مسکن در خصوص وضعیت بازار مسکن اظهار کرد: بانک مسکن برای از بین بردن رکود و تحرک بخشی به بازار مسکن تسهیلاتی در نظر گرفته است به این صورت که وام‌هایی با بهره‌های کمتر از مقداری که بانک‌ها برای متقاضیان در نظر گرفته اند اعطا می‌کند تا خانه‌های خالی را به فروش برسانند.
وی افزود: این تقریبا یک نوع یارانه خرید مسکن است. باتوجه به شرایط موجود این مساله فشار بیشتری را به دولت وارد می‌کند، چرا که این وام‌ها برای دهک‌های بالا در نظر گرفته شده است. در واقع راه اصلی از بین بردن رکود در بخش مسکن کاهش قیمت است و افزایش وام منطقی نیست. اگر سازندگان خانه‌های خالی که در گذشته به فکر دستیابی به سود بالا بودند اکنون به سود کمتر قناعت کنند و این خانه‌ها را به فروش برسانند، مشکل برطرف خواهد شد.

این کارشناس مسکن عنوان کرد:  البته وام نیز برای کسانی که توان بازپرداخت آن را دارند راه حل مناسبی است، ولی در مجموع این وام‌ها برای دهک‌های بالا در نظر گرفته شده، در حالی که دهک‌های پایین مشکل اساسی دولت هستند و افزایش وام هیچ‌کمکی به آنها نمی‌کند. تا زمانی که چرخه تولید، روش تولید و... مشکل دارد، اعطای وام‌ها منطقی نیست. نمی‌توان بحران را با هر روشی از بین برد. باید این رکود را کسانی از بین ببرند که در گذشته سودهای بالایی از ساخت مسکن به دست آورند.
عدالتخواه گفت: این افراد نباید انتظار داشته باشند یارانه‌ها و بودجه‌های دولتی که باید صرف دهک‌های پایین جامعه شود، به آنها اختصاص داده شود. اکنون منابع بانک‌ها از سپرده‌های مردم است و بانک‌ها نیز تقریبا سود 15‌درصد برای سپرده‌های آنها در نظر گرفته‌اند. در صورتی که بخواهند این سود 15درصد را هم از آنها بگیرند این وام‌ها در نظر گرفته‌شده، وام‌های گرانی خواهد بود و مشکلات مردم را حل نمی‌کند.
وی تصریح کرد: البته این در مورد دهک‌های پایین است، چرا که دهک‌های بالا در زمینه مسکن مشکلی ندارند. در حال حاضر مشکل مسکن در کشور ما مربوط به دهک‌های پایین است و دولت باید به آنها کمک کند. اگر قرار است یارانه‌ای داده شود باید به این بخش اختصاص یابد. همچنین از بین بردن این رکود در جهت ایجاد اشتغال کار بسیار خوبی است، ولی به شرطی که روش تولید ما نیز تغییر کند، یعنی تولیدی داشته باشیم که قیمت‌های آن مناسب باشد و برای دهک‌های پایین جامعه قابل خرید باشد.
این کارشناس مسکن بیان کرد: اگر تنها به فکر بساز بفروش‌ها باشیم و آنها باز به تولید خود ادامه دهند و مسکن‌های خود را با قیمت‌های بالا بفروشند، مشکلی حل نخواهد شد. از طرفی این رکود ضمن اینکه ضرر برای جامعه است یک منفعت هم برای دهک‌های پایین دارد که مسکن را با قیمت‌های پایین‌تری خریداری می‌کنند و باید گفت همین که قیمت‌ها افزایش پیدا نمی‌کند، یک نوع موفقیت است. بنابراین از بین بردن رکود و افزایش تولید باید در راستای بخش‌های مفید جامعه باشد نه در جهت سود جویی. نباید در شرایطی که 2.5 ‌میلیون مسکن خالی وجود دارد، بودجه کشور را به سمت مسکن هدایت کنیم.