«نود اقتصادی»- شرکت نفت ستاره خلیج فارس کارنامه سال 95 خود را هم با یک زیان عملیاتی سنگین بست تا زیان خالص این شرکت بزرگ تولیدکننده بنزین به عدد (73696) میلیون ریالی برسد.

به گزارش «نود اقتصادی»، این شرکت پالایشی برای سه سال متوالی دارای زیان عملیاتی بوده که بر همین اساس، سود خالص شرکت ستاره نفت خلیج فارس از 293427 میلیون ریال سال 94 به زیان خالص (73696) میلیون ریالی رسیده است. شرکت نفت ستاره خلیج فارس در دیماه سال 85 راه اندازی شده و هدف از احداث این طرح پالایش 360 هزار بشکه میعانات گازی و تولید فرآورده‌های منطبق با استاندارد یورو 4 بوده است.

محصولات نهایی این شرکت پالایشی، شامل 36.8 میلیون لیتر بنزین، 14.6 میلوین لیتر گازوئیل ، 3.37 میلیون لیتر سوخت جت و 3.81 میلیون لیتر گاز مایع خواهد بود.

هر فاز این پالایشگاه 12 میلیون لیتر در روز بنزین تولید خواهد کرد.

تاخیرجدی درراه اندازی این طرح پالایشی در این سالها، همواره درفضای رسانه ای مورد توجه بوده چراکه این تاخیر، ایران را به یک کشور وارد کننده جدی بنزین ازخارج تبدیل کرده است.

برآورد شده به دلیل افزایش واردات بنزین در چهار سال اخیر، دستکم پنج میلیارد دلار ارز از کشور خارج شده است. مرحله نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس پس از سال ها تاخیر، در اردیبهشت سالجاری توسط رییس‌جمهور راه اندازی شد.

محمدعلی دادور، مدیرعامل پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس هم چندی پیش گفته که تولید روزانه بنزین در پالایشگاه ستاره خلیج فارس از ۹ میلیون لیتر به ۱۲ میلیون لیتر افزایش یافته است.

بااین حساب، باید از هم اکنون واردات بنزین به کشور قطع شده وحتی ایران به یک کشورصادرکننده بنزین هم تبدیل شود.

براساس برآوردهای اولیه، مخارج احداث این پروژه حدود 2600 میلیون یورو بوده که براساس آخرین برآوردها به بیش از 4 میلیارد یورو افزایش یافته است.

هم اکنون پیشرفت فیزیک کلی این پالایشگاه به گواه وزارت نفت حدود 90 درصد بوده وپیش بینی شده که این طرح در نیمه نخست سال 97 به اتمام برسد.