«نود اقتصادی»- وزیر اسبق نیرو از اینکه ایران در جریان قرارداد با شرکت ساگا انرژی نروژ به یک خریدارد صرف تبدیل شود ابراز نگرانی کرد و اعلام داشت که این خطر وجود دارد که با توجه به تغییرات دائم تکنولوژی، در آینده‌ای نه چندان دور تکنولوژی جدید خواهد آمد که تکنولوژی‌های خریداری شده روی دستمان خواهد ماند.

اواخر مهرماه سالجاری، شرکت ساگا انرژی نروژ، قراردادی را با شرکت امین انرژی در زمینه نصب پنل‌های خورشیدی به امضاء رساند که ارزش این قرارداد 2 و نیم میلیارد دلار است. گفته می‌شود که عملیات ساخت این نیروگاه دو گیگاواتی پنج سال به طول بیانجامد.

مجید نامجو در گفتگو با «نود اقتصادی» اذعان داشته است که باید مراقب بود خرید تکنولوژی توام با انتقال دانش فنی باشد و افزود که برندی به نام ساگا انرژی برای او ناشناخته است.

به گفته وی کشورهایی که در حوزه انرژی خورشیدی فعال هستند به طور معمول تکنولوژی‌های در مرز دانش خود را در اختیار ایران قرار نمی‌دهند و حتما از تکنولوژی‌هایی که از آن عبور کرده‌اند در اختیار ایران قرار می‌دهند و هشدار داد که باید مراقب بود تا تکنولوژی‌های روز آن‌ها را دریافت کرد و نه تکنولوژی‌های عقب مانده را.

نامجو با بیان اینکه  دانش انرژی‌های خورشیدی در کشور صنعتی و تجاری سازی نشده است افزود که باید با سرمایه‌گذاری‌ها، محصولاتی را تولید کرد که قابل رقابت با خارجی‌ها باشد.