«نود اقتصادی»- صنعت فولاد کشور در سال 95 با افزایش 11 درصدی تولید نسبت به مدت مشابه سال 94، بیش از 18.4 میلیون تن فولاد خام تولید کرد.

اما آیا وضعیت صنعت فولاد در سالی که گذشت خوب بود؟

رضا شهرستانی، عضو انجمن فولاد گفته است که رکود موجود در کشور در حالی هنوز پابرجاست که قیمت جهانی محصولات فولاد رو به افزایش است و تا 3 ماه آینده حدود 10 درصد نیز بر روی قیمت آن افزوده خواهد شد و افزوده که کارخانه‌های فولاد وضعیت خوبی ندارند، ازجمله کارخانه‌های نورد که در زیان کامل به سر می‌برند، و کارخانه‌های ذوب آهن که وضعیتشان بحرانی است.

واقغیت این است که صنعت فولاد کشور از چهارسال قبل تاکنون رکود معناداری رادر معاملات انواع محصولات فولادی به خصوص مقاطع ساختمانی تجربه کرده و شکی نیست که این صنعت در وضعیت مطلوبی قرار ندارد.

به نظر می رسد که تداوم رکودصنعت ساختمان، تخصیص ناچیز اعتبارات عمرانی به پروژه هایی با پیشرفت فیزیکی بالا و کاهش حجم تولید خودرو از جمله مهم‌ترین دلایل شدت یافتن رکود در بازار فولاد به شمار می‌رود.

این امر،بیشترین مشکلات مالی را متوجه شرکت‌های فولادی تولیدکننده شمش ومقاطع ساختمانی کرده است.

بررسی‌های «نود اقتصادی» از عملکرد سود و زیان  15 شرکت تولید کننده صنعت فولاد در سال 95 نشان می‌دهد که از این مقدار، 5 شرکت فولادی به دلیل رکود، هیچ سودی را برای توزیع درپایان سال مالی 95 نداشته اند.

شرکت هایی همچون آهن و فولاد میلاد، سرمایه گذاری توکا فولاد،فولاد هرمزگان جنوب، فولاد کاویان و ذوب آهن اصفهان.

جالب تراینکه از 5 شرکت مورد اشاره، سه شرکت فولاد هرمزگان جنوب، فولاد کاویان و ذوب آهن اصفهان به صورت مشخص نه تنها سودی برای توزیع نداشته اند،بلکه زیان سنگینی را هم در کارنامه کاری خود به ثبت رسانده اند.

صنعت فولاد ایران، همواره با ضعف شدید تقاضا برای محصولات و فرآورده‌های فولادی از سوی بازارهای هدف تقاضایی برای این محصولات و فرآورده‌های فولادی در کنار نوسانات هیجانی مثبت و منفی گاه و بی‌گاه بازار دست و پنجه نرم می‌کند.

اتفاقی که از فعالان این صنعت امکان هرگونه برنامه‌ریزی بلند‌مدت و برداشتن گام‌های بزرگ را سلب کرده و به نوعی این صنعت را با روزمره‌گی مواجه ساخته است.