«نود اقتصادی»: این روزها درگیر و دار گرانی دلار خبری عجیب توجه محافل اقتصادی کشور را به خودش جلب کرد. مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد و ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی تصمیم گرفتند برای شرکت در نشست مشترک صندوق بین المللی پول و بانک جهانی راهی آمریکا شوند!

پرواز شب گذشته دو مقام بلند پایه اقتصادی کشور به مقصد واشنگتن در شرایطی انجام شد که نوسانات بازار ارز به اوج خودش رسیده و دلار طی روزهای اخیر از مرز 4000 تومان هم گذشته است. بنابراین به نظر می‌رسید حضور کرباسیان و سیف در تهران برای مدیریت مستقیم بازار، آنها را از حضور در نشستهای بی فایده بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول که در سالهای گذشته هم سودی برای اقتصاد کشور نداشت، منصرف کند، اما انگار شوق سفر به ینگه دنیا رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد را بدجوری هوایی کرده به طوری که کرباسیان در نخستین ماههای وزارتش بدش نمی‌آمد که فرصت را غنیمت شمرده و سری هم به آمریکا بزند و این کشور را نزدیک ببیند!!

 در این شرایط حالا دو مسئول بلند پایه اقتصادی کشور که حوزه فعالیتشان در ارتباط مستقیم با نوسانات بازار ارز دارد در حدود یک هفته آینده در تهران نیستند و به نظر می رسد ممکن است در این هفته هر اتفاقی برای بازار ارز بیفتد.

سفر سیف و کرباسیان به آمریکا تاثیری بر اقتصاد کشور ندارد

در همین زمینه بیژن عبدی اقتصاددان به «نود اقتصادی» گفت: همواره سازمانهای بین المللی جلسات متعددی دارند و حضور نمایندگان دولت برای احقاق حقوق کشور می‌تواند مفید باشد، اما آقایان فقط به آنجا می‌روند و اطلاعاتی کسب می‌کنند و برمی‌گردند و این خیلی بر فضای اقتصاد داخلی کشور تاثیر نمی‌گذارد.

وی افزود: دولتمردان برای شرکت در این برنامه‌ها بهانه می‌آورند که می‌خواهند با مذاکره از التهابات داخلی بکاهند، اما شرکت مسئولان ما در این اجلاسها مشکل اقتصاد ما را حل نمی‌کند و دوای درد اقتصاد ما نیست. اگر خروجی این سفرها تسهیل شدن مسیر سرمایه گذاری خارجی نباشد، بود و نبود مسئولان اقتصادی ما در این اجلاسها فرق چندانی ندارد.

این اقتصاددان در تحلیل خود از چرایی نوسانات بازار ارز در روزهای اخیر هم گفت: وقتی نقدینگی نزدیک به سه برابر افزایش پیدا کند و دولت به طور دستوری نرخ سود سپرده‌های بانکی را کاهش دهد، طبیعی است که سرمایه‌‌ها به سمت بازار سکه، ارز و طلا برود. در شرایط فعلی چون مردم در حوزه مسکن قدرت خرید ندارد. امکان حرکت سرمایه‌ها به سمت این بخش بسیار کم است.

عبدی با بیان این مطلب که "احتمال افزایش قیمت دلار حتی بیشتر از این هم نیست" به «نود اقتصادی» اظهار کرد: از طرف دیگر عده‌ای به بهانه گران کردن دلار می‌گویند اجازه بدهید قیمت دلار واقعی شود تا صادرات افزایش پیدا کند، در حالی که صادرات هیچ ربطی به افزایش نرخ ارز ندارد.

وی عنوان کرد: وقتی هر روز خبر تعطیلی کارخانجات را می‌شنویم مردم دیگر انگیره‌ای برای سرمایه گذاری روی صنایع را ندارند و افزایش قیمت ارز هم شرایط را بدتر می‌کند چون هزینه‌های تولید را افزایش می‌دهد. از طرف دیگر دولت هم تمایلی ندارد حقوقها را افزایش دهد و صحبت از افزایش 5 درصدی کارمندان و کارگران می‌کند، بنابراین به نظر می‌رسد که قدرت خرید مردم کاهش پیدا می‌کند.