رضا پدیدار، رئیس انجمن سازندگان تجهیزات نفت ایران در گفتگو با خبرنگار «نود اقتصادی» بیان داشت: همچنان در بحث مبادلات پولی و دریافت و پرداخت مشکلات عدیده‌ای داریم، بانک‌ها به درستی عمل نمی‌کنند و در حقیقت بیشتر کارها همچنان توسط صرافی‌ها انجام می‌شود که آن هم با تأخیر زیاد صورت می‌گیرد.

وی در رابطه با باز شدن سوئیفت نیز به «نود اقتصادی» گفت: سوئیفت برای فعالیت‌هایی خاص و کشورهایی خاص است، به طور مثال چین از آن دسته است که مکاتبات سختی هم دارد، امارات که الان کار نمی کند و ترکیه تا حدی کار می کند که البته از 3، 4 ماه پیش که ما مبادلات پولی داشتیم فعالیت ترکیه کند است.

پدیدار در رابطه با حوزه کاری خود بیان داشت: رکود همه را درگیر کرده است به طوری که در زمینه ساخت تجهیزات صنعت نفت حدود 70 درصد ظرفیت خالی است و حدود 30 تا 35 درصد از ظرفیت سازندگان استفاده می شود دلیل آن هم این است که پروژه‌ها هنوز فعال نشده ، گردش مالی به وجود نیامده است و سازندگان در جستجوی مشتری هستند و رکود همچنان وجود دارد.

پدیدار گفت: در این 4 سالی که گذشت در رکود به سر برده و از پایین ترین سطح تولید برخوردار بودیم به طوری که می توان گفت در این 4 سال در کف و پایین ترین سطح فعالیت بوده ایم.

رئیس انجمن سازندگان صنعت نفت تأکید کرد: دو جلسه با توتال گذاشته شد که ما هم در آن جلسه حضور داشتیم، راجع به نوع قرارداد، همکاری و شرایطی که باید سازندگان داشته باشند و موارد دیگر صحبت شد و ما منتظریم تا کار به ما ارجاع داده شود تا طبق استانداردهای گفته شده کار را انجام دهیم.

پدیدار اظهار داشت: واردات همچنان وجود دارد و برخی از پروژه‌ها با وجود این که نمونه برخی از تجهیزات در کشور وجود دارد با این حال از خارج آن را وارد می‌کنند، به خصوص برخی از شرکت‌های خصولتی از قانون عبور کرده و تجهیزات وارد می کنند.

وی با بیان این که صنعت داخلی می تواند حدود 70 درصد از تجهیزات صنعت نفت را تولید کند، افزود: واردات تجهیزات صنعت نفت، هم به صورت رسمی و هم غیررسمی صورت می پذیرد، این در حالی است که اکثر این تجهیزات در داخل کشور تولید می‌شود. ما مواد اولیه و تجهیزات های تک را نمی‌توانیم تولید کنیم اما حدود 70 درصد از تنوع تخصصی این صنعت را می توانیم تولید کنیم.