«نود اقتصادی»- شرکت سرمایه‌گذاری صنعت بیمه 10 درصد از سهام شرکت "توسعه عمران بیمه" را به قیمت 92.1 میلیارد ریال به صورت یکجا و نقد به بیمه مرکزی واگذار کرد!

به گزارش «نود اقتصادی»، شرکت سرمایه‌گذاری صنعت بیمه، یک شرکت فعال در زمینه سرمایه‌گذاری بوده که 21.2 درصد سهام این شرکت متعلق به بیمه مرکزی و 10 درصد دیگر سهام آن متعلق به صندوق بازنشستگی بیمه مرکزی است.

این شرکت در چندین شرکت دیگر سهامدار بوده که یکی از آنها "شرکت توسعه عمران بیمه"، شرکت فعال در امر ساخت مراکز مسکونی بوده که از قضا بیمه مرکزی هم از جمله سهامداران آن به شمار می‌آید.

بنابر اعلام شرکت سرمایه‌گذاری صنعت بیمه، به تازگی و با انتقال سهام 10 درصدی خود در شرکت توسعه عمران، درصد سهام شرکت سرمایه گذاری صنعت بیمه در شرکت مذکور به 22.6 درصد کاهش یافته و مذاکره برای تهاتر بخش دیگری از سهام شرکت مذکور با سهام بیمه مرکزی در شرکت خدمات مهندسی مشاور در جریان است.

جالب تر اینکه خود شرکت سرمایه گذاری صنعت بیمه تایید کرده که واگذاری سهام شرکت توسعه عمران بیمه در راستای کاهش سهم شرکت سرمایه گذاری صنعت بیمه درشرکت های وابسته بوده که بازدهی قابل قبولی در سال های گذشته نداشته اند.!

شکی نیست که سرمایه گذاری صنعت بیمه در این گیرو دار، یک شرکت ضعیف و فاقد بازدهی قابل قبول خود را به بیمه مرکزی تحمیل کرده! اقدامی که تبعات آن بعدها دامن بیمه مرکزی را خواهد گرفت.

اما چرا 10 درصد سهام شرکت توسعه عمران بیمه به بیمه مرکزی واگذار شد؟

واگذاری 10 درصدی بعد از آن صورت گرفته که به دنبال قرارداد مشارکت بیمه مرکزی و سرمایه گذاری صنعت بیمه در پروژه تجاری و اداری  گلستان خیام ، در سال 88 ، سهم بیمه مرکزی برای خرید زمین، تراکم و تکمیل پروزه مذکور 150 میلیارد ریال تعیین شد.

قرار بود که این پروژه ساختمانی ظرف مدت 30 ماه یعنی در ابتدای سال 91 به اتمام برسد هر چند که با چندین بار تمدید، اتمام آن به سال 95 موکول شد.

ناگفته نماند که طبق گزارش شرکت سرمایه‌گذاری صنعت بیمه در انتهای شهریورماه سال 95 پیشرفت فیزیکی این پروژه 58 درصد بوده.

گفته می‌شود که به موجب قرارداد شرکت سرمایه گذاری صنعت بیمه با بیمه مرکزی،سه دانگ سهم شرکت و بیمه مرکزی از پروژه مذکور 613ر1 میلیارد ریال ارزیابی شده که سهم بیمه مرکزی 658 میلیارد ریال تعیین و مابه التفاوت آن معادل 508 میلیارد ریال به حساب بهای تمام شده پروژه و طلب بیمه مرکزی منظور شد.

قرار شده که طلب بیمه مرکزی از مشارکت در این پروژه با روش های مختلف پرداخت شود که بخشی از آن، از طریق واگذاری 171 سهم از یک دانگ مشاع  شش دانگی پروژه خبابان جمهوری به ارزش 163.2 میلیارد ریال، بخش دیگر طلب ، از طریق انتقال و واگذاری 10 درصد سهام شرکت توسعه عمران بیمه و بخش آخر هم از محل فروش بخشی از حصه مالکانه سرمایه گذاری صنعت بیمه در پروژه مذکور به ارزش 402.6 میلیارد ریال خواهد بود.

جالب تر اینکه با توجه به خاتمه قرارداد، بیمه مرکزی ملکف به پرداخت هزینه های ساخت و تکمیل واحدهای متعلق به خود است، موضوعی، دقیقا برخلاف قرارداد مشارکت اولیه که در آن پرداخت هزینه های پروژه تا تکمیل که بر عهده شرکت سرمایه گذاری صنعت بیمه بوده.

حالا سازمان حسابرسی تاکید کرده که با توجه به مشخص نبودن هزینه‏‌های مترتب بر پروژه از قبیل برآورد هزینه‏‌های تکمیل پروژه، جرایم تاخیر در ساخت، هزینه‏ های نقل و انتقال،عدم تهیه صورت تطبیق پیشرفت فیزیکی با هزینه‏ های پرداخت شده، طولانی شدن مدت تکمیل پروژه و زمان لازم برای فروش واحدها، چگونگی سودآوری و جریان‌های نقدی آتی و احتساب مبلغ 508 میلیارد ریال به حساب بهای تمام شده پروژه بابت سود مشارکت بیمه مرکزی و راکد بودن فعالیت ساخت پروژه برای بیش از 5 سال، آثار احتمالی ناشی از موارد مزبور نامشخص است.!