دکتر حمید شهرستانی استاد اقتصاد دانشگاه اوهایو آمریکا در گفتگو با «نود اقتصادی» در خصوص اظهارات مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد که "رشد اقتصادی و کاهش تورم را نشانه موفقیت دولت در افزایش قدرت پول ملی" دانسته و اعلام کرده بود "رکود تورمی جای خود را به رونق غیرتورمی داده است"، اظهار کرد: وقتی تورم نباشد، قدرت پول ملی بالا می‌رود. در این چهار سال از نظر کاهش تورم قدمهای مثبتی برداشته شد.
وی افزود: ولی وقتی تورم وجود داشته باشد، حتی اگر کم شده باشد، قدرت پول ملی پایین می‌آید. بنابراین ما همچنان در این چند سال تورم داشتیم. بنابراین بر خلاف تعبیر آقای کرباسیان قدرت پول ملی همچنان در حال کاهش است.
شهرستانی بیان کرد: وقتی شما ادعا می‌کنید که تورم ما تک رقمی شده و یا حتی 10 درصد تورم داشتید، بازهم قدرت پول ملی شما 10 درصد کم شده است. وجود تورم قدرت پول ملی را کاهش می‌دهد.
وی گفت: قبلا ما تورم 30 درصدی داشتیم و قدرت پول ملی با آن تعریف کاهش پیدا می‌کرد اما اکنون تورم 10 درصدی داریم و شتاب کاهش قدرت ملی کم شده است.
این استاد اقتصاد دانشگاه اوهایو آمریکا به «نود اقتصادی» توضیح داد: بحث سر این است که ما با آن سرعت، افزایش تورم نداریم، بنابراین سرعت کاهش پول ملی هم با آن سرعت نیست. ما از رکود تورمی به رونق غیر تورمی نرسیدیم چون اقتصاد ما هنوز دارای تورم است.
شهرستانی با رد گفته‌های کرباسیان گفت: قبلا رکود تورمی داشتیم، الان هم تورم داریم و اقتصاد ما هم هنوز در رکود است. هنور وارد دوره رونق نشدیم، البته رشد اقتصادی از منفی، مثبت شده است. گرچه شرایط بهتر شده، اما هنوز به رونق نرسیدیم و رشدمان در حد قابل قبولی نیست.
وی تصریح کرد: هنور تورم داریم، هنوز نرخ بهره بانکی ما بالاست و مشکلات اقتصادی ما سرجای خودش است اما شرایطمان به ان سرعتی که قبلا در حال خراب شدن بود امروز کمتر شده است.
این اقتصاددان در پاسخ به این سوال که برخی‌ها معتقدند که چون مسعود کرباسیان اقتصاد نخوانده نظرات اقتصادی غیر علمی می‌دهد نیز به «نود اقتصادی» گفت: من نمی‌خواهم از آقای کرباسیان دفاع کنم ولی قبول هم ندارم که چون اقتصاد نخوانده این حرفهای غیر علمی را می‌زند. خیلی‌ها هستند که اقتصاد نخوانده‌اند و پست اقتصادی هم دارند و داشتند و این چیز جدیدی نیست.
شهرستانی افزود: ولی باید توجه کنیم که ما از حالت رکود تورمی با آن سرعتی که در دولت قبل بود بیرون آمدیم، ولی به رونق غیرتورمی نرسیدیم چون هنوز تورم داریم و هنوز هم اقتصاد ما در حالت رکود است.