به گزارش «نود اقتصادی» در  این مراسم که با حضور محمد شریعتمداری و محمدرضا نعمت زاده برگزارشد، اسحاق جهانگیری با بیان اینکه نعمت زاده مدیری است که جابجایی برایش عادی است و از این قضیه ناراحت نمی شود، گفت: وی در صنعت ایران کارهای ماندگاری دارد همچنین شریعتمداری نیز از مدیران با اخلاص، باپشتکار، خوش فکر و با برنامه است که از اول انقلاب نقش موثری داشته است.

معاون اول رئیمس جمهور با بیان اینکه وضع ما در دولت یازدهم رو به بهبود بود، ادامه داد: به گونه ای صحبت نکنید که وضع ما بدتر شده است، ممکن است در برخی جاها مشکلات عمیق داشته باشیم اما ماشین اقتصاد کشور بر روی ریل خود قرار گرفته و در مسیر توسعه در حرکت است. مهم این است که از این به بعد بهتر کار کنیم.

وی افزود: در زمان معارفه نعمت زاده در سال ۹۲ شرایط ویژه ای در اقتصاد داشتیم و گفتیم اول باید این تورم و التهاب اقتصاد بخوابد، بعد سراغ حرکت های بعدی برویم.

جهانگیری تاکید کرد: در بخش صنعت، معدن و بازرگانی میدان دار اصلی کشور باید بخش خصوصی باشد هیچ زمانی در آن تردید نکنید.

وی ادامه داد: بخش خصوصی باید در سیاست گذاری ها مشارکت کند نه اینکه دولت سیاستگذار باشد و بخش خصوصی مجری.

اسحاق جهانگیری با بیان اینکه من این روزها در جلسات تودیع و معارفه شرکت می کنم گفت: مدیری بعد از خدمتگذاری به جای دیگر می رود و مدیر جدید جایگزین آن می شود. من نیز به پاس احترام به جمعی که انتظار دارند در جلسات باشند و همچنین به پاس تقدیر از زحمات مدیرانی که با اخلاص در دوره قبل کارکردند در این جلسات شرکت می کنم. اشکال این جلسات این است که غم  انگیز صحبت می کنند در حالی که اتفاقی نیفتاده و آقای نعمت زاده مال ماست.  

وی افزود: من در زمانی که استاندار، نماینده مجلس و وزیر بودم، نعمت زاده می شناختم؛ شخصیت نعمت زاده را با تمام بداخلاقی هایش دوست دارم، با همین اخلاق کارش را پیش برده و همه از او حساب می برند. آقای نعمت زاده برایش این جابجایی ها عادی است.

جهانگیری اظهار داشت: نعمت زاده در صنعت ایران کارهای ماندگاری دارد و بخش خصوصی باید از او قدردانی کند و قدردانی از او الگوسازی برای دیگران است. در این دولت نیز از آقای نعمت زاده استفاده مطلوب خواهد شد.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: شریعتمداری از مدیران بااخلاص، با پشتکار، خوش فکر و با برنامه است که از اول انقلاب نقش موثری داشته است. امیدوارم با حضور وی در وزارت صنعت، معدن و تجارت شاهد شکوفایی بخش های این وزارتخانه باشیم. بخش صنعت و معدن از بخش های بسیار مهم کشور است و وزیر مربوطه می تواند این کار را به نحو احسن انجام دهد.

وی تأکید کرد: وضع ما در دولت یازدهم رو به بهبود بود، از فعالان بخش خصوصی می خواهم به گونه ای صحبت نکنند که وضع ما بدتر شده است، ممکن است در برخی جاها مشکلات عمیق داشته باشیم اما ماشین اقتصاد کشور در ریل درست و در مسیر توسعه قرار گرفته است. مهم این است که از اینجا به بعد چگونه کار می کنیم.

جهانگیری ادامه داد: در زمان معارفه نعمت زاده در سال ۹۲، اقتصاد کشور شرایط ویژه ای داشت، در آن زمان نیز گفتید که ابتدا باید تورم والتهاب اقتصاد بخوابد و بعد سراغ حرکت های بعدی در بخش صنعت، معدن و بازرگانی برویم.

وی افزود: در بخش صنعت، معدن  و تجارت میدان دار اصلی کشور باید بخش خصوصی باشد و هیچ زمانی نباید در آن تردید کنیم. بخش خصوصی عاقل است و می داند که این حرف باور دولت است نه اینکه در شرایط اضطرار و بی پولی دولت بگوییم بخش خصوصی وارد شود و وقتی دولت وضعش خوب باشد بخش خصوصی نیز از میدان خارج شود. نه؛ بخش خصوصی باید همیشه میداندار بماند. من زمانی به رهبر انقلاب گفتم موقعی که استاندار بودم به صنعتگران گفتم می خواهیم صنعت را نوسازی کنیم، یکی از صنعت گران گفت یعنی ما عقلمان نمی رسد که صنایع خود را نوسازی کنیم؟ شما چرا برای کاری که به شما مربوط نیست دخالت می کنید؟ شما کار خود را انجام دهید. من از آن صنعتگر پرسیدم کار ما چیست؟ گفت اگر ما به تولیداتمان اضافه شود و به صادرات بیفزاییم و درآمدمان افزایش یابد آیا از ما سوال نمی شود که از کجا آورده ایم و زندانی شویم.

معاون اول رئیس جمهور اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب نیز اهمیت امنیت سرمایه گذاری را یادآور شدند و فرمودند آقای جهانگیری نه ما و نه اسلام، دستی برای سرمایه گذاری بخش خصوصی تعیین نکرده است. بنابراین ما این ابهام را برای آنها ایجاد نکنیم.

جهانگیری ادامه داد: بخش خصوصی همچنین باید در سیاست گذاری ها نیز مشارکت کند. نه اینکه دولت سیاستگذار باشد و بخش خصوصی مجری. زمانی که من وزیر صنایع بودم شورای مشورتی بخش خصوصی داشتم. نعمت زاده هم این کار را در وزارت صنعت انجام داده بود. در آن شورا هر تصمیمی که دولت می خواست اتخاذ کند و یا هر لایحه ای که می خواست به مجلس بفرستد مطرح و نظرات بخش خصوصی اخذ می شد. بنابراین باید بخش خصوصی را در سیاست گذاری ها مشارکت دهیم. این شورای گفتگوی دولت به بخش خصوصی یکی از همین کارهاست و باید در دولت دوازدهم فعالتر شود.

وی بیان کرد: در دو سالی که ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تشکیل شده، به استانداران به عنوان فرماندهان اقتصاد مقاومتی استانها گفتم که هر قانون مزاحمی را که اجازه سرمایه گذاری بخش خصوصی را نمی دهد بگویید تا لغو کنیم. تقریبا چیزی داده نشد فقط یک استاندار یک جزوه آورد و در ستاد به ما داد. حالا اگر دولت چنین کاری نکرده بخش خصوصی بیاید و قوانین مزاحم را به ما اعلام کند. هر کسی هر قانونی فکر می کند مزاحم است را به ما بگوید. البته برای آن استدلال هم بیاورد. مثلا نگوید مالیات نگیرید اینکه امکانپذیر نیست. در کدام کشور مالیات گرفته نمی شود!؟

جهانگیری افزود: تولید داخل باید رونق و سرعت بیشتری پیدا کند. من قبول ندارم رکود در تولید داریم. اینکه در هر جلسه بگوییم صنعت در حال رکود است خود صنعتگر هم باور می کند. در مقطعی رشد سه ماهه منفی بود که با تکرار این سه ماهه ها به آن رکود گفته می شد. این رکود با تورم همراه بود که به آن رکود تورمی می گفتند اما حالا این دوره گذشته است ولی آیا در دوره رونق هیچ کارخانه ای ورشکست نمی شود آیا در اروپا هیچ بنگاهی ورشکست نمی شود!؟ آنها هر ساله لیست بلندبالایی از شرکت های ورشکسته اعلام می کنند مهم این است که روند کلی صنعت رو به جلو است.

معاون اول رئیس جمهور درباره وضع معیشتی مردم توضیح داد: اینکه گفته می شود وضع معیشتی مردم باید خوب شود این نیست که باید چیزی به مردم بدهیم باید کاری کنیم که مردم درآمد داشته باشند و از دسترنج شرافتمندانه خود استفاده کنند. ممکن است بگوییم یک یا دو میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی بگیرید و عید امسال به مردم بدهید اما آیا مشکل مردم حل می شود؟

وی درخصوص تعرفه واردات نیز تصریح کرد: من قبول ندارم که به درجه ای از اقتصاد رسیدیم که هر کالایی با هر قیمتی به ایران بیاید. باید واردات مدیریت شود. همانگونه که باید ارز مدیریت شود. اگر کالایی به اقتصاد ضربه بزند، با تعرفه و محدودیت جلوی آن را می گیریم. مثلا اگر کالای بادوام وارد می شود باید شرکت تولید کننده خارجی در ایران دفتر بزند و خدمات پس از فروش ارائه کند. قبلا درکشور کوچک همسایه دفتر می زدند و می گفتند بازار ما ایران است که این توهین به کشور ماست. ممکن است کالایی که در ایران تولید بی کیفیت باشد اما نباید به رقابت، کالای بی کیفیت دیگری وارد شود. باید در این زمینه سخت گیری داشته باشیم. هرچند مجلس دست دولت را بسته و گفته دولت به هیچ وجه نمی تواند مانع واردات شود. البته ما جاهایی، کارهایی می کنیم. آقای نعمت زاده می گفت پرونده دیگری برای من در بازرسی بسته شد. ما چنین مدیرانی می خواهیم و نباید از بازرسان بترسند.

معاون اول رئیس جمهور با انتقاد از بالابودن شدت انرژی در صنعت و مسکن گفت: چند ده میلیارد دلار در مبحث انرژی هزینه می کنیم که با هیچ کجا قابل مقایسه نیست. این دولت باید بهره وری انرژی را اصلاح کند.

وی با تأکید بر اینکه در دولت جدید روی معدن تأکید شود افزود: برخی می گویند چرا معدن فعال نمی شود در حالی که معدن یابی خیلی سخت است. ده ها کار اکتشافی دارد، بعد هم باید مطالعه شود، آنچه زیر زمین است آیا اقتصادی است که خارج شود یا خیر؟ بخش خصوصی در این زمینه خوب کار نکرده است. قبلا صندوق ضمانت اکتشاف معدن را تشکیل داده بودیم و گفتیم بخش خصوصی با ضمانت دولت به اکتشاف بپردازد ولی الان خبری از این صندوق نیست.

جهانگیری در خصوص خام فروشی تصریح کرد: هر چه در صادرات ارزش افزوده ایجاد کنیم به مصلحت کشور است؛ صندوق توسعه ملی باید صندوق اعتباری بدهد. مدیرعامل صندوق اعلام کرده یک تا  دو میلیارد دلار برای حمایت از صادرات پرداخت خواهد کرد که باید بیشتر شود. بانکها نیز قرار است با سود کمتری برای صادرات وام بدهند.

معاون اول رئیس جمهور در پایان با اشاره به اهمیت کشورهای هدف صادرات ما از جمله عراق، افغانستان و روسیه خاطرنشان کرد: دنبال توافق نامه های تعرفه ترجیحی با همسایه ها هستیم تا بتوانیم صادرات بیشتری داشته باشیم. فضای بین‌المللی نیز برای ایران بهبود یافته و وزارت صنعت، معدن و تجارت باید این موضوع را پیگیری کند.