به گزارش «نسیم آنلاین» مهندس اسکندری مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر در دیدار با مدیران و کارمندان سازمان و شرکتهای تابعه، پس از تبریک سال نو با اشاره به اهداف انقلاب اسلامی از منظر حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری اظهار داشت: آنچه حضرت امام و اکنون مقام معظم رهبری روی آن تاکید داشته و دارند، فرآیند 5 مرحله ای ایجاد انقلاب اسلامی، جمهوری اسلامی، دولت اسلامی، مملکت اسلامی و تمدن اسلامی بوده است. استکبار جهانی نیز از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی با این حرکت مقابله داشته است. البته با همت حضرت امام (ره)، مقام معظم رهبری و مردم، ما 2 مرحله انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی را کامل طی کردیم و اکنون در مرحله دولت اسلامی هستیم و هنوز آن دولت حقیقی اسلامی تشکیل نشده است.

وی با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب درباره الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و اقتصاد مقاومتی، ادامه داد: حضرت آقا الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت را بیان کردند که قاعدتا کشوری که می خواهد الگو باشد باید همه چیز آن از خودش باشد. در طول جنگ این فرصت بوجود نیامد و متاسفانه بعد از جنگ نیز آنچه مورد انتظار بود تحقق پیدا نکرد. اکنون سالهاست که از مسئولین انتظار می رود که در جهت نامگذاری سال توسط مقام معظم رهبری حرکت کنند؛ که متاسفانه این مساله بیشتر در حد شعار باقی مانده است. بحث اقتصاد مقاومتی سالهاست در صحبتهای حضرت آقا گفته می شود و متاسفانه مسئولین اجرایی کشور خیلی توجه نمی کنند؛ که ایشان مجبور شدند واضح به مساله جنگ اقتصادی اشاره کنند. اگر قرار است در این جنگ پیروز شویم باید به ظرفیت های کشور توجه کنیم.

مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر در ادامه به تلاش سازمان در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: قاعدتا همه دستگاه ها باید در این جهت تلاش کنند و سازمان اقتصادی کوثر نیز به عنوان یک مجموعه اقتصادی سعی کرده است به تحقق فرمایشات رهبر معظم انقلاب با ظرفیتهایی که در اختیار دارد، کمک کند؛ که تا حدودی توانسته ایم در این مسیر حرکت کنیم. تا جاییکه بین نهادهایی که تحت پوشش دفتر هستند، یک سازمان الگو شده ایم.

مهندس اسکندری پایداری و ثبات در این مسیر را مشروط به اجرای 3 مولفه اصلی دانست و گفت: پایداری و ثبات در این مسیر سه شرط دارد؛ اول همت و تلاش مسئولانه همه مدیران و کارکنان. درست است که کارهای زیادی انجام گرفته ولی باید بیشتر از این می بود و جا دارد که همت بیشتری شود. مثلا در بخش کشاورزی وقتی گفته می شود 100میلیون تن تولیدات کشاورزی ماست این آمار پایین تر از ظرفیت کشور است. یک زمانی حضرت آقا بحث انقلابی ماندن را مطرح کردند که این خیلی مساله مهمی است. اکنون ما افرادی را مشاهده می کنیم که انقلابی بودند و حتی زندان رفتند ولی انقلابی نماندند. شخصی که 13سال سکاندار کشاورزی کشور است و می گوید "ظرفیت کشاورزی ما برای 35 میلیون نفر است و الان که 80 میلیون جمعیت داریم باید حدود 50 میلیون نفر از کشور کوچ کنند"؛ آیا واقعا این حرف درست است. ما یک کشور چهار فصل هستیم. ظرفیت کشاورزی کشور به گونه ای است که اگر درست بهره¬ برداری شود توانایی این را دارد که 300 میلیون نفر را غذا دهد.

مولفه دوم اعتقاد و باور به ظرفیتهایی است که در اختیار ما قرار دارد؛ برخی ها هستند که هزار بهانه دارند که یک کار انجام نشود در صورتیکه برای انجام کار هزار بهانه باید آورد که کار انجام بشود. اکنون در زمینه های کشاورزی و صنعتی این باور به همت مدیران جوان در حال شکل گیری است. مولفه سوم خودارزیابی است که نباید از آن غافل شد.

وی ادامه داد، مساله مهم دیگری که وجود دارد شفاف سازی است. برخی می گویند چرا سازمان اقتصادی کوثر تراز خود را در سایتها منتشر نمی کند که به عقیده ما این یک بحث انحرافی است. شفاف سازی یعنی اینکه ما بتوانیم سهام شرکتهای تابعه را در بورس عرضه کنیم؛ همان کاری که شرکت سبحان انجام داد. در کنار شفاف سازی نظارت و ارزیابی را باید دنبال کرد.

مهندس اسکندری در ادامه به بحث جوان گرایی در سازمان اقتصادی کوثر اشاره کرد و گفت: اکنون جوان گرایی و جانشین پروری در سازمان اتفاق افتاده است. بسیاری از مدیران و نیروهای سازمان جوانان هستند و این مدیران نیز باید اجازه دهند که در کنار آنها نیروهایی رشد کنند؛ تا در آینده نیز از نیروهای جوان همچنان استفاده شود. چراکه نیروی جوان ریسک پذیر و شاداب است و به همین دلیل کارها به خوبی پیش می رود. یک زمانی که ما وارد جهاد شدیم انگیزه ما انگیزه انقلابی بود ولی مدیر جوان امروزی سازمان که از خانواده ایثارگران است، انگیزه مضاعف دارد و در حقیقت جوانان امروزی ادامه دهنده راه پدرانشان در جبهه جنگ اقتصادی هستند.

وی درباره تولید و اشتغال که شعار امسال است به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و گفت: پیرامون اشتغال ایشان یک تعریف مشخص دادند و فرموده اند: "معنای اشتغال این است که جوانِ مستعدِّ آماده‌ به کار، فرصت تلاش و فعالیت به دست آورد تا هم نیاز شخصی خود را از این راه برطرف کند و هم به پیشرفت و آبادانی کشور و رونق اقتصادی آن کمک نماید. این امر برنامه‌ ریزی می‌خواهد" ایشان ادامه می دهند " آن مجموعه‌ای که برای ایجاد اشتغال در کشور کار می ‌کند، باید مثل اتاق جنگِ دوران دفاع مقدّس که شب و روز نمی ‌شناخت، کار کند". متاسفانه حضرت آقا اینها را می فرمایند ولی آقایان اتاق جنگ اقتصادی تشکیل می دهند و کاری نمی کنند؛ که این باعث می شود از ظرفیت های کشور استفاده نشود. بعد هم ما دستمان دراز باشد به این طرف و آن طرف.

مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر با چند مثال به ظرفیت های بالای کشور در اقتصاد خصوصا مساله آب، نفت و معدن اشاره کرد و گفت: کشور همه ظرفیتی دارد. هیچ جای دنیا مثل ایران نیست. حداقل دمای بین سردترین و گرمترین نقطه کشور در طول سال 30 درجه است. این درحالی است که نوسان دما در قاره آفریقا، آمریکای جنوبی و آسیای شرقی حدود 20 درجه است. در مساله آب هم باید گفت آب مشکل کشور نیست. اکنون بحران کشور مدیریت آب است نه کمبود آب. ظرفیت آب کشور خیلی بیشتر از اینهاست. آقای دکتر شریفی بررسی کرده اند که آبهای زیر زمینی که به آن تا کنون دست نزده ایم در کشور چند ده برابر تمام آبهایی است که در اختیار داریم. در مساله نفت هم متاسفانه الان همه چیز ما وابسته به نفت شده است. نفتی که باید ابزار قدرت ما باشد اکنون ابزار تهدید ما شده است. نفت را می برند و پول آن را نمی دهند. ما در معدن خیلی بیشتر از نفت منابع داریم ولی اکنون حدود 15 درصد از ظرفیت های معدنی ما فعال است. در صورتی که اگر ما از این ظرفیت استفاده کنیم کشور بی نیاز می شود.

مهندس اسکندری در پایان مجددا به فرمایشات مقام معظم رهبری اشاره کرد و با بیان واقعی و مستند بودن انتظارات رهبر معظم انقلاب اظهار داشت: حضرت آقا بر اساس واقعیت های کشور سخن می گویند و این ما هستیم که به آن عمل نمی کنیم. بعضی های آمدند گفتند که اقتصاد مقاومتی یعنی مردم تحت فشار باشند؛ و یا با دنیا ارتباط نداشته باشیم. در حالیکه منظور حضرت آقا استفاده از ظرفیتهای فراوانی است که در کشور وجود دارد. ضمن اینکه در فرمایشات حضرت آقا هم هست که هر جا لازم شد از خارج کشور هم استفاده کنیم، باید استفاده کنیم. ما اگر سرباز هستیم باید به این توجه کنیم. حصر آبادان با یک فرمان امام و بعد یک عملیات شکسته شد. در آخر جنگ هم فرمان امام و عملیات مرصاد را داشتیم. حالا صحبت از جنگ اقتصادی است و حضرت آقا نیز فرمان جهاد داده اند.