به گزارش «نسیم آنلاین» دونالد ترامپ پیروز انتخابات امریکا شد. اتفاقی که بازارهای مالی ایران و دنیا را بهم ریخت. شریف نظام مافی، رییس اتاق ایران سوییس وضعیت بازارهای ایران و جهان را بعد از ترامپ تحلیل کرد. او گفت: موضوع مهم انتخاب ترامپ به عنوان رییس جمهوری امریکا، مسائل بانکی است و نقطه‌ای که حساس است تیم وزارت خارجه امریکا خواهد بود که باید دید چه کسانی برای آن انتخاب می‌شوند. اگر این تیم، همان تیم جورج بوش باشد و ترامپ همان افراد را برگرداند، مسلماً سیاست این دولت، سیاست تهاجمی و خشن خواهد بود. چرا که به هرحال به این معناست که سیاست‌های بوش برگشته است. بنابراین بررسی بیشتر و تحلیل نهایی وضعیت آینده ایران و جهان به این برمی گردد که کابینه ترامپ را چه کسانی تشکیل خواهند داد.

به گفته نظام مافی، در طول این جریان، مسلماً وضعیت بازار دلار بهم می‌ریزد. شرکت‌های بزرگ منتظر می‌مانند تا 60 روز آینده کابینه دولت ترامپ مشخص شود. چرا که انتخاب کابینه جهت سیاست‌های خارجی و مالی امریکا را مشخص خواهد کرد.

رییس اتاق ایران سوییس تاکید کرد: در این وضعیت بانک‌های خارجی تمام فعالیت خود را متوقف می‌کنند. همین امروز هم از ابتدای روز این نابسامانی مشخص شد و این مساله اصلاً برای بازارها خوب نیست. اما مساله مهم این است که شرکت‌ها باید خودشان را وضعیت وفق دهند.

نظام مافی همچنین اضافه کرد: ایران دوران تحریم‌ها را پشت سرگذاشته است، اما باید دید الان دوباره ایران به آن وضعیت برمی‌گردد یا نه.

به اعتقاد او، اشتباه و نقطه سیاه سیاست دموکرات‌ها انتخاب هیلاری کلینتن و کنار گذاشتن آقای برنی سندرز بود. چرا که سندرز می‌توانست در میان مردم و کارگران رأی بیشتری جمع کند. نظام مافی همچنین گفت: از فردا رایزنی‌ها شروع می‌شود. باید دید که چه کسانی سکاندار وزارت خارجه و مالی امریکا خواهند بود.

نظام مافی تاکید کرد: با اینکه سخت‌ترین تحریم‌ها علیه ایران در اوایل دوران اوباما و کلینتن بوده است. اما مساله این است که توافق هم در دوره اوباما اتفاق افتاده و ترامپ می‌خواهد تمام امور را به قبل از اوباما برگرداند که شاید برجام هم جزیی از این مساله باشد. البته شانس ما امضای کشورهای دیگر است که این مساله را بین الملی‌تر می‌کند. از این جهت روزهای سختی را در پیش داریم که مشخص شود نهایتاً چه گروهی و طیفی وزارت‌خانه های مهم امریکا را در دست خواهند گرفت. اما موضوع اصلی این است ترامپ تغییرات زیادی را ایجاد خواهد کرد.

سقوط‌های پی در پی بازار بورس جهان

از همان ابتدای روز که خبرها حول پیروزی دونالد ترامپ به عنوان رییس جمهوری جدید امریکا چرخید، بازارهای مالی بهم ریختند. از همان ابتدای روز، شاخص روند نزولی طی کرد و تا ساعت 11، 1402 واحد ریخت و شاخص کل بورس به رقم 78 هزار و 468 واحد رسید. البته کارشناسان معتقدند این تغییرات گذری است و دوباره بازارهای به حالت عادی خود برمی گردند.

البته ماجرای سقوط بازارهای بورس تنها به ایران خلاصه نشد. شاخص‌های بازارهای بورس امریکا هم دستخوش تغییر شدند. براساس گزارش خبرگزاری فرانسه، شاخص‌های «اس‌اندپی 500»، «نزدک» و «داوجونز» پس از اعلام نتایج اولیه انتخابات حدود سه درصد کاهش یافت.

علاوه بر این گفته می‌شود شاخص داوجونز در بورس وال استریت در پایان معاملات امروز افت شاخص پانصد واحدی را تجربه کرد. دیگر گزارش‌ها از بازارهای سرمایه دیگر نقاط جهان هم حاکی از این کاهش افت شاخص کل است. شاخص سهام بورس توکیو هم جز این بازارها بود. شاخص نیکی با 2. 2 درصد یا 48 واحد کاهش به 16788 واحد رسید. سرزمین ماهاراجه‌ها هم از گزند انتخابات امریکا در امان نبود. بازارهای هند امروز شش درصد سقوط کرد. در آغاز معاملات امروز شاخص سنسکس بورس بمبئی 6.08 درصد یا یک‌هزار و 676 واحد کاهش یافت.