مدیر عامل یک شرکت حمل و نقل ریلی گفت سیاست دولت در راستای نوسازی ناوگان حمل و نقل ریلی در سه سال گذشته محقق نشده است.

عباس فروتن در گفتگو با «نسیم آنلاین» افزود: طبق دستورالعمل صادره قرار شد واگن‌های با عمر بیش از 55 سال از رده خارج شوند که در سال گذشته، تعداد محدودی از واگن‌ها از رده خارج شده اند.

وی با انتقاد از عملکرد دولت یازدهم نسبت به عدم ارایه تسهیلات مناسب با هدف نوسازی ناوگان ریلی تصریح کرد که وزرای دولت، شعار واردات ممنوع را سر داده‌اند اما بررسی نمی‌کنند که چرا شرکت‌های ریلی برای خرید واگن از خارج، اینچنین اقبال نشان می دهند و افزود که دلیل آن، برخاسته از  ارایه وجوه مناسب در قالب فاینانس از ناحیه شرکت‌های خارجی است.

این فعال صنعت حمل ونقل ریلی، گفت که اگر دولت منابع مناسب را دراختیار واگن سازها قرار دهد اولویت خرید  برای شرکتها خرید واگن از تولید داخل است و اظهارداشت که ارایه  مشوق‌های لازم از ناحیه دولت به  فعالان  بخش صنعت ریلی،این صنعت را با رونق خوبی مواجه خواهد کرد.

مدیر عامل شرکت قطارهای مسافری و باری "جوپار، گفت که تا اکنون هیچ فردی از فعالان صنعت حمل ونقل ریلی نتوانسته  برای نوسازی ناوگان ریلی از بانک صنعت و معدن تسهیلات دریافت کند.

به گفته وی،دولت روحانی در ابتدای کار، برای حمایت از صنعت ریلی  شعارهای متفاوتی  داد که هیچیک  محقق نشد و ادامه داد که ارایه تسهیلات از محل وجوه اداره شده، پرداخت معادل 30 درصدی به ازای هر واگن  به شرکتها و ارایه تسهیلات بلاعوض ازجمله شعارهای  دولت  روحانی بود که جنبه اجرایی  نیافت. فروتن گفت که با وجود شعارهای فراوان دولت در حمایت  از این صنعت، اما اتفاق خاصی در این زمینه رخ نداد و شعارهای  دولت روحانی روی زمین ماند.

وی، عملکرد دولت و وزارتخانه راه وشهرسازی در حمایت از صنایع ریلی را مورد نقد قرار داده وافزود: هیچ حمایت جدی از این صنعت در سه سال  اخیر صورت نگرفته است.

مدیر عامل شرکت قطارهای مسافری و باری "جوپار، اذعان داشت که با وجود پتانیسل های  بالا در صنعت حمل ونقل ریلی کشور، این صنعت در همه دولت‌ها مغفول مانده که  در این دولت هم فرقی با دولت‌های قبلی نداشته است.

وی، افزود: وضعیت حمل و نقل ریلی در سه سال گذشته  بدتر شده و توضیح داد که  در شش ماهه نست امسال  نسبت به سال  93  ضریب اشتغال مسافر 25 درصد کاهش داشته است و ادامه داد که درهمین مدت، هزینه ها  هم 30 درصد افزایش داشته است.