رئیس هیات مدیره انجمن حسابرسان ایران عدم انتشار به موقع تراز مالی بانک مرکزی را عامل ایجاد تشتت آرا در جامعه دانست و به «نسیم آنلاین» گفت که عدم انتشار به موقع تراز مالی، مفید به حال اقتصاد کشور نیست.

به گزارش «نسیم آنلاین»، پایگاه اطلاع رسانی رسمی بانک مرکزی گزارش اقتصادی و ترازنامه بانک مذکور را از سال 81 تا سال 92 به تصویر کشیده بدون آنکه اثری از انتشار ترازنامه این بانک در سال 93 و 94 باشد.

گفتنی است پنجاه و پنجمین مجمع عمومی بانک مرکزی با شش ماه تاخیر در روز 24 بهمن ماه  سال گذشته برگزار شده بود.

ابوالفضل اکرمی، مدیر کل اقتصادی بانک مرکزی به «نسیم آنلاین» گفته است که ترازنامه آماری بانک مرکزی همواره به صورت مرتب منتشر می‌شود و گفته بود کتاب سبز گزارش تفصیلی مجمع سال 93 بانک مرکزی هم در مرحله بازبینی بوده و بزودی انتشار می‌یابد و افزوده که در کل، ترازنامه بانک مرکزی در دو تیپ انتشار می‌یابد که نخستین شکل آن، نشر خلاصه و دومین آن هم به صورت مبسوط است.

با اینهمه، هوشنگ خستویی، رئیس هیات مدیره انجمن حسابرسان ایران،در گفتگو با «نسیم آنلاین» تاکید کرده که طبق قانون پولی و بانکی سال 51 بانک های ناظر موظف هستند تا صورت‌های مالی، اساس ترازنامه و سود و زیان و گردش وجوه نقدی خویش را ظرف مدت مقرر طبق قانون تجارت تا پایان تیرماه در جراید کثیرالانتشار درج کنند.

به گفته وی، پس از برگزاری مجمع  بانک مرکزی ترازنامه سود و زیان آن باید در روزنامه درج و کتابچه مفصل ترازنامه هم باید هرچه سریعتر توزیع می‌شد و افزود که بسیاری از مراکز  نیازمند اتکاء به اطلاعات و گزارش بانک مرکزی هستند.

خستویی، احتمال داد که با انتشار گزارش ترازنامه ممکن است که گفتار و کردار برخی همسو نباشد چرا که ترازنامه بانک مرکزی یک سند مملکتی محسوب می‌شود.

وی تاکید کرد که تاخیر در انتشار ترازنامه بانک مرکزی معمول نبوده و حقوق مردم از آگاهی بخشی نسبت به وضعیت سیستم بانکی را خدشه دار  می‌کند.

رئیس هیات مدیره انجمن حسابرسان ایران، گزارش ترازنامه بانک مرکزی را فصل الخطاب در جامعه برشمرد که اتنشار دیر هنگام آن سبب تشتت آراء در جامعه می‌شود.

وی خواستار  آن شد تا بانک مرکزی برای جلوگیری از این امر در انتشار به موقع ترازنامه پیش قدم شود چرا که عدم انتشار به موقع مفید به حال اقتصاد کشور نیست.