به گزارش «نسیم آنلاین»، فارس نوشت: بیژن زنگنه امروز در نشست تخصصی انرژی که در حاشیه همایش تبیین برنامه ششم توسعه برگزار شد، اظهار داشت: برخی کشورها که بالای ده میلیون بشکه در روز نفت تولید می کنند حالا پررو شده‌اند و می‌گویند همگی تولید نفتمان را فریز کنیم و از ایران می خواهند تولید نفت خود را در سطح یک میلیون بشکه در روز فریز کند.

وی افزود: این شبیه جوک است که به ما می گویند ما تولیدمان را بالای ده میلیون بشکه در روز فریز می کنیم و شما هم در یک میلیون بشکه فریز کنید.

وزیر نفت گفت: 8 یا 9 میدان نفتی داریم که 70 درصد تولید نفت کشور را تامین می کنند. این میدان ها پیر شده‌اند و نیاز به ترمیم دارند. اما هر کاری می خواهیم در این زمینه انجام بدهیم، یک عده کفن می پوشند و سینه می زنند و اجازه نمی دهند.

وی افزود: اگر نمی گذارند ما هم انجام نمی دهیم چون نه آبرویمان را از سر راه آورده ایم نه جانمان را؛ اما آیندگان ما را لعنت خواهند کرد. زیرا عدم ترمیم این میادین ضرر جبران ناپذیری به کشور وارد خواهد کرد‎.

زنگنه گفت: تولید نفت از این میادین هر سال 200 تا 300 هزار بشکه در روز کاهش می یابد و اگر اقدامی انجام نشود، بعد از مدتی دیگر نمی توان برای احیای آن ها کاری انجام داد.

وی مهمترین برنامه وزارت نفت را در طول برنامه ششم توسعه، افزایش تولید نفت عنوان کرد و افزود: در طول برنامه ششم تولید نفت باید به روزانه چهار میلیون و 600 هزار بشکه برسد که البته برای تحقق این مقدار فراهم شدن شرایط لازم و ضروری است.

وزیر نفت با بیان این که در طول این برنامه روزانه یک میلیون بشکه به تولید میعانات گازی کشور افزوده می شود، به افزایش تولید گاز نیز اشاره کرد و گفت: در سال 96 تولید گاز به بیش از یک میلیارد و 100 میلیون مترمکعب می رسد و سهم پارس جنوبی از این مقدار 750 میلیون مترمکعب است.

زنگنه با یادآوری این که فازهای میدان گازی پارس جنوبی اواسط سال 96 به جز فاز 14 تکمیل و به پایان می رسد، یادآور شد: در این سال مقدار تولید گاز ایران از پارس جنوبی از قطر بالاتر خواهد رفت.

وی سپس به موضوع سوخت نیروگاهها پرداخت و با اشاره به فعالیتهای وزارت نفت در این زمینه گفت: در سال 94 میزان استفاده از نیروگاهها از سوخت مایع 17 تا 18 درصد می‌رسد و این درحالی است که در سال 92، 42 درصد سوخت نیروگاهها که معادل 27 میلیارد دلار می شود، سوخت مایع بوده است.

زنگنه افزود: این میزان در سالهای آینده به 10 درصد می رسد که هم برای اقتصاد ملی و هم برای محیط زیست مناسب است.

وزیر نفت همچنین دیگر برنامه وزارت نفت را در طول برنامه ششم افزایش صادرات گاز عنوان کرد و با اشاره به این که اگر از لحاظ سیاسی مشکلی به وجود نیاید، صادرات گاز ایران به 200 میلیون مترمکعب در روز می رسد، افزود: عراق، پاکستان، عمان و برخی از کشورهای منطقه مشتریان گاز ایران خواهند بود.

زنگنه همچنین ارزش محصولات پتروشیمی در سال 94 را 18 میلیارد دلار براساس قیمت پایه سال 93 اعلام کرد و گفت: طبق برنامه این میزان در سال پایانی برنامه ششم به 41 میلیارد دلار می رسد که برای رسیدن به این میزان، سرمایه گذاری عظیمی نیاز است که باید از سوی بخش خصوصی تامین شود.

وی میزان سرمایه گذاری در بخش پتروشیمی را 50 میلیارد دلار عنوان کرد و افزود: اگر سالی 12 میلیارد دلار در صنعت پتروشیمی سرمایه گذاری شود اشتغال عظیمی در کشور ایجاد خواهد شد.

وزیر نفت با اشاره به این که برای بهینه سازی پالایشگاههای موجود در برنامه ششم به 15 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز است، به ساخت پالایشگاههای میعانات گازی در کشور اشاره کرد و گفت: با تکمیل پالایشگاههای سیراف (480 هزار بشکه)، ستاره خلیج فارس ( 360 هزار بشکه) و پالایشگاه دوم فارس (120 هزار بشکه) ایران تا آخر برنامه میعاناتی برای صادرات نخواهد داشت.

زنگنه با بیان این که ظرف 2 الی سه سال آینده میزان مصرف سوخت مایع در نیروگاهها و صنعت ناچیز می شود افزود: در طول سه سال آینده سوخت مایع تنها در بخش حمل ونقل استفاده می شود.

وزیر نفت با اشاره به این که صنعت نفت در طول برنامه ششم به 200 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد که از این میزان سهم بخش بالادستی 134 میلیارد دلار است، یادآور شد: بقیه این سرمایه گذاری برای بخش پائین دستی که باید از منابع داخلی و خارجی و همچنین صندوق توسعه ملی تامین شود.