سید محسن محمودی، رئیس اتحادیه بارفروشان تهران در گفتگو با «نسیم آنلاین» در رابطه با افزایش این روزهای میزان قاچاق میوه بیان داشت: متأسفانه مسئولین برخورد جدی با واردات غیرقانونی میوه‌ها انجام نمی‌دهند لذا نباید انتظار داشت که میزان قاچاق کمتر شود.

وی ادامه داد: میوه کالایی نیست که بتوان آن را در زیر صندلی و چمدان پنهان کرد و وارد کشور نمود، بدون شک قاچاق این محصولات باید از مسیرهایی آسفالته و جاده‌هایی صاف صورت بگیرد، ما نمی‌خواهیم کسی را مقصر کنیم اما بهتر است که در این رابطه فکری اساسی شود در غیر این صورت پیش بینی ما این است که پس از عید قاچاق میوه بیش از این افزایش یابد.

رئیس اتحادیه بارفروشان گفت: برای خود ما هم سؤال است که این میزان میوه‌های قاچاق از کجا و چگونه وارد کشور می‌شود، بدون شک یا از مرزهای گمرکی ورود این محصولات نادیده گرفته می‌شود و یا پشت بارهایی حمل میشود که در این صورت نیز بازهم مشخص است کنترل و نظارت درستی برای ورود آن بارها نیز وجود ندارد.

وی تصریح کرد: چنان چه نمی‌توانند نظارت درستی داشته باشند حداقل بیایند و این محصولات قاچاق را معدوم کنند، که اگر این اتفاق صورت بگیرد قاچاقچی برایش ورود غیرقانونی به صرفه نیست.

وی اضافه کرد: در حال حاضر هلو و شلیل قاچاق با قیمت 30 هزار تومان به دست مشتری می‌رسد و این واقعا به ضرر مصرف کننده خواهد بود. به قاطعیت می توان گفت که این مبلغ 3 برابر قیمت واقعی این محصول است.

محمودی گفت: سیب و پرتقال برای ایام پایانی سال بسیار فراوان است، لذا نیازی به هیچ گونه واردات نیست، اما در رابطه با نارنگی کمبود داریم و این میوه به میزان کافی در بازار موجود نیست. الان نیز نارنگی کمی با قیمت واقعی متفاوت است و از 8 هزار تومان به پایین به فروش می‌رسد. نارنگی پاکستانی نیز کیلویی 4 هزار تومان است.

وی در پایان در رابطه با محصولات داخلی و قیمت آن‌ها خاطرنشان کرد: قیمت پیاز و گوجه فرنگی کاهش یافته و به کیلویی 2 هزار و 1500 تومان رسیده است.