به گزارش «نسیم آنلاین»، وزیر نفت از نیاز به سرمایه گذاری 200 میلیارد دلاری برای توسعه صنعت نفت در بخش بالادست و پایین دستی طی سالهای آینده خبر داد و افزود: منابع داخلی برای تامین این مقدار سرمایه کافی نیست و باید از منابع خارجی استفاده کنیم.

بیژن زنگنه با بیان این که در بخش بالادستی صنعت نفت به 130 میلیارد دلار سرمایه گذاری و بخش پایین دستی از جمله پتروشیمی، نوسازی و ساخت پالایشگاههای جدید به 70 میلیارد دلار سرمایه نیاز داریم، تصریح کرد:
وی با بیان این که ما می خواهیم در فضای رقابتی کار کنیم، افزود: برای توسعه صنعت نفت، منابع داخلی ما کافی نیست، با این که حدود 15 تا 20 میلیارد دلار منابع جدید نیز از صندوق توسعه ملی دریافت خواهیم کرد.

وزیر نفت تصریح کرد: برنامه کلی ما این است که 10 فاز باقیمانده پارس جنوبی جز فاز 14 تا پایان دولت یازدهم وارد مدار شود که با اجرای آنها از نظر برداشت روزانه، دغدغه عقب ماندگی برداشت از این میدان مشترک را نخواهیم داشت.

زنگنه با اشاره به نیاز 30 میلیارد دلاری برای توسعه فازهای باقیمانده پارس جنوبی تصریح کرد: در دولت یازدهم در بدترین شرایط تحریمها و مشکلات ناشی از کاهش قیمت نفت و منابع مالی، توانستیم فازهای پارس جنوبی را وارد مدار تولید کرده و به ظرفیت تولید گاز کشور اضافه کنیم.

وزیر نفت با اشاره به اقدامهای وزارت نفت برای افزایش ظرفیت تولید نفت با اولویت میدانهای مشترک، افزود: اولویت نخست ما در این میان، توسعه میدانهای غرب کارون است که ظرفیت تولید آنها در ابتدای دولت یازدهم از 50 تا 60 هزار بشکه در روز تا پایان این دولت به روزانه 300 هزار بشکه می رسد.
به گفته زنگنه، بر اساس برنامه ریزی انجام شده، سال آینده، ظرفیت تولید میدانهای غرب کارون به بیش از 200 هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت.

وی با اشاره به عملکرد صنعت پتروشیمی نیز تصریح کرد: در آغاز فعالیت دولت یازدهم، ارزش تولید محصولات پتروشیمی بر پایه قیمتهای سال 1390، 16 میلیارد دلار بود که امسال این رقم به 18 میلیارد دلار می رسد.

وزیر نفت تصریح کرد: با اجرای طرحهای جدید صنعت پتروشیمی تا پایان سال 96، ارزش تولید محصولات پتروشیمی به بیش از 22 میلیارد دلار خواهد رسید؛ این در حالی است که فازهای 15، 16، 17 و 18 پارس جنوبی به تامین خوراک اتان پتروشیمی ها نیز می پردازد که همین مسئله نیز سبب افزایش ظرفیت تولید آنها شده است.

زنگنه با اشاره به افزایش کیفیت بنزین و گازوئیل تولیدی کشور نیز افزود: در ابتدای دولت یازدهم، 2.5 میلیون لیتر بنزین یورو 4 تولید می شد که امروز این مقدار به 24 میلیون لیتر رسیده است؛ همچنین تولید گازوئیل با 10 هزار پی پی ام گوگرد انجام شد که هم اکنون این مقدار به 50 پی پی ام کاهش یافته است.

زنگنه پیشرفت پالایشگاه ستاره خلیج فارس را 90 درصد اعلام کرد و افزود: سال آینده 2  ردیف پالایشی (ترین) این پالایشگاه وارد مدار خواهد شد و بر اساس برنامه پیش از پایان دولت یازدهم سه ردیف پالایشی باقیمانده نیز وارد مدار خواهد شد.
وزیر نفت از آمادگی شرکتهای خارجی برای بازپرداخت بدهیهای نفتی خود به ایران خبرداد و گفت: مطالبات نفتی ایران احتمالا با یورو دریافت می شود.

وی افزود: صنعت پتروشیمی و بخش پایین دستی در برنامه ششم توسعه به 50 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارند که این مقدار باید از سوی بخش خصوصی تامین شود.

زنگنه درباره عرضه نفت خام در بورس گفت: من مشکلی در این زمینه ندارم و اعتقادم این است که این مسیر باید طی شود.

به گفته زنگنه، دلیل مخالفت بدنه شرکت ملی نفت ایران نیز به دلیل جدید بودن این موضوع است، زیرا دلیلی برای مخالفت با عرضه نفت خام در بورس حتی به میزان اندک وجود ندارد.

زنگنه در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که دولت چه برنامه ای برای افزایش قیمت بنزین در سال آینده دارد، افزود: دولت هیچ تصمیمی در این باره نگرفته و بحثی در این باره نیز مطرح نشده است، اما من موافق ادامه استفاده از کارتهای سوخت در بخش بنزین نیستم، با این وجود کارت سوخت در بخش گازوئیل می تواند ادامه یابد.