جمیل علیزاده شایق، دبیر انجمن حمایت از برنج ایرانی در گفتگو با «نسیم آنلاین» در رابطه با فروش 15 هزار تومانی برنج در بازار توسط برخی از فروشندگان بیان داشت: گرانی برنج‌های داخلی گرانی کاذب است و در حقیقت این افزایش قیمت باز‌ی‌ها و سودجویی‌هایی است که از طرف برخی از عرضه‌کنندگان ایجاد شده است.

وی ادامه داد: هیچ اتفاق خاصی در بازار برنج داخلی صورت نگرفته که موجب این افزایش قیمت شود. بلکه عده‌ای دست به گران‌فروشی زده و بدون هیچ دلیلی بر روی قیمت کالای خود کشیده‌اند، الان در مازندران و گیلان گران‌ترین برنج در خرده‌فروشی‌ها بیش از 8 هزار تومان نیست.

وی تأکید کرد: اگر کسانی برنج کیلویی 15 هزار تومان به دست مردم می‌دهند به این معنی نیست که برنج گران شده است، بلکه این‌ها خودسرانه قیمت برنج را بالا برده‌ و آن را دقیقا دو برابر قیمت واقعی به فروش می‌رسانند، لذا باید دستگاه‌های نظارتی نسبت به این تخلفات با آن‌ها برخورد جدی داشته باشد.

وی در رابطه با قیمت برنج خارجی در بازار داخلی بیان داشت: برنج در دنیا از ژانویه 2015 به تدریج ارزان‌تر از گذشته شده ، و طبق آمار ماه  دسامبر سال 2015 نیز این کاهش قیمت بیش از گذشته بوده است.  بنابراین در حال حاضر قیمت برنج‌های خارجی در ارزانترین حالت یک سال گذشته است.

دبیر انجمن حمایت از برنج ایرانی افزود: در چنین شرایطی چه طور ممکن است برنج نیم دانه هندی 4200 تومان باشد در صورتی که برنج نیم دانه شمال 3هزار تومان عرضه می‌شود، بنابراین اگر کسی برنج خارجی را با قیمت نامناسبی عرضه می‌کند به دنبال سودجویی خودش است و برنج را با قیمت واقعی‌اش به فروش نمی‌رساند.

وی بیان داشت: مدتی قبل اعلام شد که برنج‌های هندی گران شده است، این حرف نادرستی است زیرا در میان برنج‌های خارجی برنج هندی بیش از بقیه ارزانتر از گذشته است.

شایق به «نسیم آنلاین» گفت: الان می‌گویند قیمت برنج هندی 4500 تومان است قیمت جهانی این برنج 400 دلار در هر تن بیشتر نیست، اگر دلار را هم به صورت آزاد حساب کنیم نباید قیمت آن 4500 تومان شود.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه عده ای دلال از این گونه قیمت‌ها به دنبال کسب درآمد بیشتر و سود خودشان هستند. این روا نیست که مردم برنج 400 دلاری در هر تن را با قیمت 4500 تومان مصرف کنند.