به گزارش «نسیم» سخنگوی شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه میزان مصرف خانگی در روزهای سرد افزایش یافته است، گفت: این مقدار در برخی روزها به حدود 500 میلیون مترمکعب هم رسیده است.

مجید بوجارزاده خواستار همکاری شهروندان در صرفه جویی در مصرف گاز شد و افزود: نیم میلیارد مترمکعب گاز معادل مصرف 18 کشور اتحادیه اروپایی است درحالی که جمعیت این منطقه به 10 برابر جمعیت ایران می رسد.

وی گفت: همه کارکنان صنعت گاز کشور تلاش می کنند در دوره سرما، شهروندان با مشکل تامین گاز روبرو نشوند و هر میزان که شهروندان صرفه جویی کنند بهتر می توانیم نیاز بخشهای صنعتی و دیگر واحدهای تولیدی را نیز تامین کنیم.

بوجارزاده افزود: اولویت نخست شرکت ملی گاز ایران تامین نیاز گاز بخش خانگی است و هر میزان که شهروندان همکاری کنند نیاز بخش های تجاری و خدماتی و صنعتی نیز تامین خواهد شد.

رئیس روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران با تاکید بر تلاش مستمر برای تامین گاز مصرفی مشترکان گفت: تامین گاز مشترکان خانگی در اولویت قرار دارد اما با توجه به افزایش مصرف انتظار داریم بیشتر صرفه جویی شود.

مجید بوجارزاده گفت : با توجه به پیش بینی کاهش دما و پایداری افت دمای هوا ، پیش بینی های لازم برای تامین گاز مصفی شده است و اگر مشترکان محترم همکاری کنند مشکلی نخواهیم داشت و در شرایط عادی هم میانگین مصرف گاز در ایران دو و نیم برابر جهانی است و تا بیش از 50 درصد هم قابل صرفه جویی است.

سخنگوی شرکت ملی گاز ایران با توجه به فراگیری سرما در نقاط مختلف کشور بر «مدیریت مصرف» و «رعایت توصیه های ایمنی» تاکید کرد و گفت : رعایت برخی نکات ساده اما موثر می تواند در کنار استفاده از گاز به منظور گرمابخشی منازل محیط امنی را نیز برای مشترکان فراهم کند و از لوله‌های آکاردئونی برای دودکش (لوله وسایل گاز سوز) استفاده نشود، بدنه این نوع دودکش‌ها استحکام کافی را ندارند و با گذشت زمان بر اثر حرارت و رطوبت احتمال خراب شدن ان وجود دارد.          

بوجارزاده توصیه کرد: دریچه کولر در زمستان باید بسته باشد، زیرا کانال کولر به علت داشتن ارتفاع و قطر بیشتر نسبت به دودکش ساختمان، در عمل نقش دودکش معکوس را انجام می دهد و استفاده از شومینه به عنوان یک وسیله گرمایشی مناسب نیست ، همچنین خروج لوله‌های دودکش از پنجره یا دیواره‌های جانبی توصیه نمی شود.

وی افزود: از بخاری در حمام، از نوع دودکش دار و بدون دودکش استفاده نشود و استفاده از بخاریهای بدون نیاز به دودکش در اتاق خواب نیز توصیه نمی شود و تنها برای محیط های باز مناسب است.  

بازرسی دوره ای خروجی دودکشها نیز مهم است و هرچند یکبار کلاهک دودکشهای وسایل گازسوز بازرسی شود.

همچنین باید هوای کافی برای سوختن گاز به بخاری گاز سوز برسد و وجود روزنه‌های زیر درها برای این منظور مفید خواهد بود. اگر سوختن بخاری ناقص است یا با شعله آبی نسوزد، باید آن را جدی گرفت.

بوجارزاده تصریح کرد: استفاده از بخاریهای بدون دودکش بر اساس استاندارد ایران در اتاق خواب، حمام و محیط‌ های بسته و کوچک ممنوع است و در بالای پشت بام حتما باید کلاهک اچ نصب شود.

سخنگوی شرکت ملی گاز ایران اظهار کرد: با شماره تلفن 194 (امداد گاز) برای بهره گیری از افراد مطلع و کارشناس استفاده کنید.