به گزارش «نسیم» حبیب‌الله انصاری، با اشاره به آخرین تغییرات اعطای کارت خرید لوازم خانگی مبنی بر عام شدن این طرح و خرید کالای خارجی در کنار کالای ایرانی اظهار کرد: این تصمیم مخالف تصمیمی بود که وزارت صنعت، معدن و تجارت در ارتباط با هدفگذاری و نگاه به خروج رکود چند ماهه صنعت لوازم خانگی و ورود به دوران جدید داشت.
 
وی با بیان اینکه مقرر شده بود این طرح توسط بانک‌های عامل و تا سقف 10 میلیون تومان به گروهی از متقاضیان تعلق گیرد، گفت: قرار بود دراین زمان بازاری ایجاد شود که در نتیجه آن که بازار تولیدات موجود به دلیل رکود بازار و نبود مشتری در انبارها روی دست تولید کنندگان مانده بود، جذب این تقاضا شود.

به گفته انصاری، از تصمیم نهایی اینگونه بر می‌آید که هدف وزارت صنعت این بود که تولیدات ملی در داخل کشور از رکود خارج شود و این رکود بیش از این طولانی نشود و به صنعت لوازم خانگی ضربه وارد نکند، اما حال با این تصمیمات چه بر سر این صنعت می‌آید.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از اهداف این طرح این بود که ایجاد بیکاری و کاهش اشتغال نکند، در این میان شرط بر این بود که کالاهای مشمول این کارت، کالاهای تولید ملی باشند، حتی تاکید شده بود که این تولیدات باید توسط کارخانه‌هایی عرضه شوند که مجوز بهره‌برداری از وزارت صنعت به علاوه مجوز تاسیس را در اختیار داشته باشند.

دبیر کل صنایع لوازم خانگی ایران افزود: در این میان با گذشت یک ماه از تصمیمات صورت گرفته و با توجه به تصمیماتی که بانک مرکزی به تازگی اعمال کرده، اینگونه است که مگر ما برای فروش کالای خارجی مشکلی داشتیم که حالا کالای خارجی هم در این لیست وارد شده است.
 
وی با بیان اینکه در 20 روز گذشته بارها هدف از اجرای طرح اعلام شد، اظهار کرد: در این میان برای من این سوال به وجود آمده است که لوازم خانگی ایران که در حال حاضر با توانایی‌های بالقوه و بالفعلی همراه است، چرا باید بااین تصمیمات همراه شود. آیا در این میان بانک مرکزی دلش به حال کسانی که لوازم خارجی تولید می‌کنند سوخته است، اینکه کسانی که می‌خواهند کالای خارجی با اختلاف قیمت کالای ایرانی بخرند، به کارت اعتباری نیاز داشتند؟

انصاری تاکید کرد: اینکه کالای خارجی هم در این طرح وارد شود، ضد تبلیغ کالای ایرانی است، بدین معنی که با این تصمیم مردم به سمت خرید کالای خارجی سوق داده می‌شوند و فرهنگ خرید کالای خارجی، آن هم در شرایط بد بازار تولیدات داخلی رواج می‌یابد.

وی با بیاین اینکه بارها گفته است که اگر بازار لوازم خانگی ایران رونق گیرد، دیگر نیازی به واردات لوازم خانگی خارجی نیست، اظهار کرد: بعد ازاین همه انتظار برای اجرای این طرح، آخر تصمیم برسر چه شد. اینکه در کنار کالای ایرانی کالای خارجی هم فروخته شود؟ پس این طرح ملی چه شد؟ من اطمینان دارم که وزارت صنعت، معدن و تجارت با این طرح موافقت نخواهد کرد.

دبیر کل صنایع لوازم خانگی ایران با اشاره به اینکه دو هفته گذشته هم بانک مرکزی زمزمه‌های وجود تورم با اجرای طرح را داشت، گفت: با ورود کالای خارجی ایجاد تورم بیشتر امکان پذیر خواهد بود.

به گفته وی، این اقدام کاملا مخالف ایجاد زمینه‌های توسعه اقتصادی کشور و اقتصاد مقاومتی است. اقتصاد مقاومتی یعنی تخصیص اعتبار به کالای داخلی نه خارجی. اقتصاد مقاومتی به این معنی است که با توجه به امکانات کشور و زمینه‌های موجود و اینکه آیا ایحاد اشتغال می‌کند یا خبر اجرایی شود.

دبیر کل صنایع لوازم خانگی ایران اظهار کرد: به نظر من هیچ توجیهی در اجرای این طرح  وجود ندارد، چرا که ممکن است برخی افراد در این زمان کالاهای ایرانی را به عنوان کالای خارجی وارد بازار کنند.

منبع: اقتصاد نیوز