محمدرضا دیانی، رییس انجمن تولید‌کنندگان لوازم خانگی در گفتگو با «نسیم»  در رابطه با کارت اعتباری عام (کارت خرید اعتباری کالای ایرانی)‌ بیان داشت: اضافه کردن کالاهای خارجی در طرح وام ده میلیونی خرید کالا یک اشتباه بزرگ و متناقض با سیاست‌های مطرح شده از سوی دولت تدبیر و امید است.

وی ادامه داد: این اتفاق خلاف تمامی شعارهایی است که از سوی نخبگان جامعه ما فارغ از هر گونه جناح و حزبی در رابطه با اقتصاد مقاومتی و کنترل واردات بیان می‌شود.

رئیس تولیدکنندگان لوازم خانگی تأکید کرد: ورود کالاهای خارجی به این طرح و در شرایطی که درآمد نفتی ما کاهش پیدا کرده است بزرگترین خطایی است که می‌تواند صورت بگیرد، این موضوع این شائبه را به وجود می‌آورد که عده‌ای تلاش کردند تا مسیر طرح را عوض کرده و بر بانک فشار آورند تا بتوانند کالاهای خارجی را به فروش برسانند.

وی اضافه داشت: تفاوت نرخ اصلا مهم نیست که بگوییم کالاهای خارجی را با فلان نرخ عرضه می‌کنیم و کالای ایرانی را با نرخی دیگر. ما امروز محدودیت نقدینگی در بانک‌ها و نظام پولی و بانکی کشور داریم بنابراین در چنین وضعیتی عرضه کالای خارجی به صورت اقساطی بزرگترین ضربه به اقتصاد کشور خواهد بود.

دیانی تصریح کرد: چرا خود خارجی‌ها نباید برای فروش کالاهایشان امکانات و هزینه‌ای را متحمل شوند، این درست نیست که ما منابع نقدینگی محدود و ریال خود را در اختیار کالاهای خارجی بگذاریم.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان لوازم خانگی بیان داشت: این تغییر مسیر خلاف هدف طرحی است که در بسته خروج از رکود مطرح شده بود، و به هیچ عنوان بازار لوازم خانگی را از رکود خارج نخواهد کرد.

وی گفت: نکته دیگر در رابطه با طرح کارت اعتباری خرید کالا این است که این طرح در گذشته در بسیاری از بانک‌ها و شرکت‌های تولیدی انجام شده بود اما استقبال عمومی از آن نشده و دلیلش نیز این بود که نرخ مورد انتظار بانک‌ها بالا بود. لذا بین قیمت فروش شرایطی کالا و قیمت فروش عادی تفاوت زیادی به وجود می آمد که باعث می‌شد مصرف کنندگان از این طرح استقبال نکنند.

دیانی تصریح کرد: قرار بر این بود تا فاصله قیمت فروش اقساطی و فروش عادی در بازار را کم کنیم تا مردم از این طرح استقبال کرده و انگیزه خرید پیدا کنند اما متأسفانه این فاصله نیز برداشته نشد و دوباره همان اتفاقات قبلی تکرار شد. لذا نباید از مردم انتظار استقبال از این طرح را داشته باشیم.

وی اضافه داشت: یک موضوع دیگرهم که باید مورد توجه قرار بگیرد این است که امروز طرح اعتباری عام مطرح شده در صورتی که از قبل نیز این دستورالعمل وجود داشت که 8 میلیون تومان به هر نفری که فاکتور به بانک می‌برد لوازم خانگی داده می‌شد اما اکثر افراد فاکتور صوری می‌‎بردند که منجر به خرید کالا به خصوص خرید لوازم خانگی نمی‌شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این طرح نیز الان دقیقا مانند همان طرح است فقط به جای فاکتور موضوع کارت اعتباری مطرح شده. بنابراین این طرح نیز راه حل مناسبی برای تحریک بازار نبوده و نخواهد بود. زیرا اقساط ماهیانه آن بیش از یک میلیون می‌شود بنابراین طبقه متوسط و ضعیف هرگز نمی‌توانند از چنین طرحی استفاده کنند.