عبداللهیان، رئیس بنکداران زیتون در گفتگو با «نسیم» بیان داشت: امسال بار زیتون در بازار بسیار به وفور و مقدار آن زیاد است اما این بار اصلا درشت نبوده و معمولی است، در حقیقت می‌توان گفت که بار زیتون امسال نسبت به سال‌های گذشته بیشتر است.


وی تصریح کرد: در مورد درشتی آن نیز باید بگویم که ریز و متوسط به طور یکنواخت دارد؛ یک سال درمیان چنین اتفاقی می افتد؛ سالی که محصول کم است اندازه محصول درشت است؛ امسال چون بارندگی و آفتاب خوب بوده است در مقدار محصول هم تأثیرگذار بوده است.


وی گفت: بهترین زیتون ایران برای رودبار و گیلان است؛ بعد از آن استان‌های دیگر کاشت کردند اما کیفیت زیتونشان مثل آن دو شهر نیست.


وی در رابطه با قیمت کنونی زیتون در بازار گفت: قیمت کنونی زیتون فرآورده شده از قیمت پایه پنج هزار تومان شروع و تا دوازده هزار تومان در بازار موجود است.


وی در رابطه با قاچاق زیتون گفت: در تمام حوزه‌ها اگر عرضه و تقاضا با یکدیگر یکسان و متعادل نباشد و همخوانی نداشته باشد قاچاق اجتناب ناپذیر است؛ زیتون نیز از جنوب، شمال غرب و  از مرزهای شمالی که بازارچه مرزی دارند وارد کشور می‌شود.


رئیس بنکداران زیتون افزود: زیتون به مقدار زیاد از بازارچه‌های مرزی به داخل کشور وارد می‌شود، مقداری را نیز چتربازها می‌آورند.


عبداللهیان در پایان خاطرنشان کرد: بهترین زیتون خارجی برای کشور یونان است که طی یک سال دو بار برداشت می‌کند؛ در کشورهای اروپایی و حاشیه دریای مدیترانه کشورهایی نظیر ایتالیا، اسپانیا، یونان، هم دارای زیتون هستند که وارد ایران نمی‌شود، کشور مصر هم زیتون دارد.