گروه اقتصادی خبرگزاری نسیم: مدیرعامل بانک مشترک ایران و ونزوئلا از معرفی و اخذ تاییدیه 4 عضو پیشنهادی هیات مدیره به همراه اعضای علی البدل طرف ونزوئلایی در وزارت امور خارجه ایران و سفارت ونزوئلا در تهران خبرداد و اعلام داشت که نامه معرفی آنها هنوز به مدیریت بانک مشترک در تهران تسلیم نشده است.

"بانک مشترک ایران و ونزوئلا، به عنوان نخستین بانک مشترک غیردولتی در ایران براساس موافقت نام منعقد شده بین نمایندگان دو کشور ایران و جمهوری بولیوار در سال  88 فعالیت خود را کلید زد."

ازقرار معلوم،"نداشتن اساسنامه تیپ برای راه اندازی بانک های مشترک"،"معرفی نکردن اعضای هیات مدیره دراین بانک از ناحیه طرف ونزوئلایی" و" حضور نیافتن اعضای مجمع طرف ونزوئلایی درمجامع بانک ،ازجمله چالش هایی بوده که بانک مورد اشاره با آن مواجه بوده است.

بااین حال،داوودبنایی درگفتگو با نسیم، تاییدکرد که طرف ونزوئلایی چهار عضو هیات مدیره به همراه چهار عضو علی البدل آنها را معرفی کرده است.

با نهایی شدن اسامی نفرات مذکور برای حضور در ترکیب هیات مدیره بانک مشترک،به نظر میرسد طرف ونزوئلایی  با توجه به رفع احتمالی تحریم های بین المللی و حضورهیات های تجاری در ایران، می کوشد تا با معرفی اعضای  هیات مدیره، دستکم در این شرایط اقتصادی در بانک مشترک ایران و ونزوئلا  نقش جدی تری را ایفا کند.

به گفته وی، نداشتن اساسنامه تیپ، یکی از مشکلات بانک مشترک ایران ونزوئلا با بانک مرکزی بوده که همچنان به قوت خود باقی است،چرا که مدیران بانک مرکزی اصرار دارند، اساسنامه این بانک  شبیه اساسنامه بانکهای تجاری غیردولتی  درکشور باشند.

چندی پیش، حمید تهران فر، در گفتگو با نسیم گفت که اساسنامه های موجود مختص بانک های غیردولتی در داخل کشور بوده که حتی مربوط به بانک هایی که در مناطق آزاد هم فعالیت می کنند هم نیست وافزود که اساسنامه موجود، مختص بانک های تجاری داخل سرزمینی بوده که مالکیت آنها صد درصد ایرانی بوده و باید برای سایر موارد ازجمله بانک های مشترک در زمان خود فکری کرد.

مدیرعامل بانک مشترک ایران ونزوئلا،دربخش دیگری از گفتگوی خود درباره حضور بانک های خارجی درایران هم، مهیا ساختن زمینه حضور آنها در کشور را مفید ارزیابی و پیش بینی کرد که عموم مدیران عامل بانک های  داخلی با حضور بانک های خارجی موافقت خواهند کرد.

به گفته وی، بانک‌های داخلی از لحاظ نرم افزاری و ارایه خدمات بانکداری متناسب با  معیار های بین المللی با چالش هایی مواجه هستند و یه نسیم تصریح کرد که بانک های  خارجی با هدف  ارایه خدمات بانکی ارزی  از جمله فاینانس ،گشایش ال سی وفعالیت های ارزی وارد کشور می شوند.

بنایی افزود: ارایه خدمات ریالی و جذب سپرده ریالی برای بانک های خارجی دراولویت فعالیت بانک های خارجی نخواهد بود.

مدیرعامل بانک مشترک ایران و ونزوئلا، تصریح کرد که با حضور بانک های خارجی به طور قطع هزینه تمام شده خدمات ارزی به مراتب کاهش چشمگیری خواهد داشت.

وی، با بیان اینکه، یکی ازشرایط کنونی بانک های های خارجی در شبکه بانکی کشور، در اختیار داشتن حداکثر  40 درصدسهام بانک های  داخلی توسط آنها است،احتمال داد که افزایش سهام بانک های خارجی  در بانک های  داخلی به 50 درصد هم افزایش  یابد.

بنایی،تاکید کرد که یکی از شروط حضور بانک های خارجی  در ایران ، انتقال دانش فنی و تکنولوژی روز و در عین حال استفاده از نیروی کار ایرانی است.