به گزارش «نسیم»، جعفر سرقینی گفت: براساس برنامه واگذاری پهنه های اکتشافی از یکصد پهنه اکتشافی موجود در کشور با مساحت ۳۶۰ هزار کیلومتر مربع، تعداد ۵۸ پهنه اکتشافی به وسعت ۲۹۰ هزار کیلومترمربع تاکنون واگذار شده است.

معاون وزیر صنعت افزود: علاوه بر این، از بین ۵۸ پهنه اکتشافی یادشده تعداد ۲۱ پهنه اکتشافی به وسعت ۱۸۶ هزار کیلومتر مربع به سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و سه پهنه به وسعت پنج هزار و ۳۰۰ کیلومترمربع به سازمان زمین شناسی و اکتشافات اکتشافی واگذار شده است.

به گفته وی، بقیه پهنه ها به تعداد ۳۴ پهنه در مقیاس کوچکتر به بخش خصوصی واگذار شده و انتظار می رود درآینده بخش خصوصی بتواند بیشتر در این بخش فعال شود.

سرقینی اظهار داشت: بیشترین واگذاری پهنه های اکتشافی در استانهای کرمان و زنجان هرکدام چهار پهنه استانهای اردبیل، چهارمحال و بختیاری، سیستان و بلوچستان هریک سه پهنه و استان اصفهان دو پهنه اکتشافی واگذار شده است.

معاون امور معادن وصنایع معدنی تصریح کرد: واگذاری پهنه های اکتشافی معیار وزارت صنعت، معدن و تجارت کسب حداقل ۲۰۰ امتیاز از حد نصاب ۳۰۰ امتیاز فنی و مالی است.

براساس فعالیت‌های اکتشافی در کشور که عمر آن مربوط به بیش از ۴ دهه قبل است، ۷ درصد از مساحت ایران تحت پوشش قرار گرفت که ۵۷ میلیارد تن ذخیره معدنی شناسایی شد که از این رقم حدود ۳۷ میلیارد تن ذخیره قطعی و بقیه احتمالی است

ارزش ذخایر اکتشافی ایران بیش از ۷۷۰ میلیارد دلار برآورد شده است. سالانه حدود ۴۰۰ میلیون تن مواد معدنی از معادن فعال کشور که براساس آمار وزارت صنعت شمار آنها به ۵ هزار و ۴۰۰ معدن رسیده، استخراج می شود.