جمیل علیزاده شایق، دبیر انجمن ملی برنج ایران در گفتگو با «نسیم» افزود: طبق آمار گمرک امسال و تا آخر خرداد ماه امسال 335 هزار تن برنج وارد کشور شده، اما وزارت جهاد کشاورزی اصرار زیادی دارد که بگوید واردات برنج انجام نشده و نمی‌شود، و اگر این مقدار برنج وارد کشور شده است غیرقانونی بوده است.

وی افزود: گمرک نیز پاسخ وزارت کشاورزی را داده است که تمام این مقدار برنج به صورت رسمی و با مجوز وارد شده است و هیچ کدام غیرقانونی نبوده و همگی دارای ثبت سفارش بوده است.

شایق تأکید کرد: 335 هزار تن برنج وارد کشور شده است، و وزارت جهاد کشاورزی نیز  این عدد را تایید نمیکند و این برای ما جای تعجب دارد.

وی ادامه داد: این میزان برنج واردات رسمی است که گمرک اعلام کرده ، خدا می داند که چه میزان به صورت قاچاق وارد کشور شده است. از طرفی کشت برنج نیز در داخل کشور کاهش نیافته است.

دبیر انجمن ملی برنج اظهار داشت: دائما وعده می‌دادند که جلوی واردات برنج را می‌گیرند و نگرفتند، از این پس نیز امیدی نداریم که این اتفاق صورت بگیرد. پیش بینی من این است که واردات همچنان تا پایان سال نیز ادامه خواهد داشت.

وی با بیان این که بر روی قیمت برنج‌ها نیز نظارتی وجود ندارد، به نسیم گفت: قیمت جهانی برنج کاهش یافته یعنی به طور متوسط در حال حاضر متوسط قیمت جهانی برنج هندی صادراتی از 300 دلار در هر تن بیشتر نیست و از این هم پایین‌تر خواهد آمد.

علیزاده شایق در پایان خاطرنشان کرد: حتی اگر با دلار آزاد برنج وارد کشور شده باشد و  به دلیل کاهش نرخ جهانی برنج مجبور شده باشند که برنج وارداتی را با قیمت ارزان‌تر عرضه کنند، باز سود بسیار کلانی نصیب واردکنندگان برنج هندی خواهد شد. زیرا قیمتی که در بازار به فروش می‌رسد از قیمتی که برای آن‌ها تمام می‌شود بسیار بالاتر است.