به گزارش «نسیم»، فرشید پورحاجت با تاکید بر اینکه هنوز جایگاه صنف در صنعت ساختمان تعریف نشده است، گفت: وزارت راه و شهرسازی در حال تهیه آئین نامه ای است تا جایگاه صنف را در صنعت ساختمان مشخص کند و ما امیدواریم که هر چه زودتر چنین صنفی در این صنعت تشکیل شود، زیرا تصور رایج مبنی بر این است که سازمان نظام مهندسی یک صنف است در حالی که این سازمان ستادی است و جهت التزام حرفه‌ای مهندسان تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه فعالیت صنفی این سازمان به لحاظ قانون جایگاهی ندارد، به همین دلیل انحراف در قانون صورت گرفته است، افزود: هرگونه فعالیت صنفی که تاکنون در حوزه صنعت ساختمان انجام شده، خارج از مجرای قانون بوده است.

نایب رئیس کانون سراسری انبوه سازان کشور با بیان اینکه وقتی اتحادیه‌ای وجود ندارد چطور می توان گفت که مهندسان ناظر در ساختمان پول دریافت کنند، ادامه داد: جایگاه تشکل‌های حرفه‌ای که در ماده ۱ و ۲ قانون آمده، هنوز اجرایی نشده است. به عنوان مثال، الان یک لیسانس حقوق فقط با داشتن این مدرک نمی‌تواند مشاور املاک شود و یا دفتر ثبت داشته باشد و باید پروانه صنفی بگیرد اما در صنعت ساختمان، چنین قوانینی وجود ندارد.

پورحاجت با تاکید بر اینکه جامعه مهندسان مشاور، شرکت‌های پیمانکاری و انبوه سازان بیشترین نقش را در فعالیت‌های عمرانی کشور داشتند، گفت: سه رکن اساسی صنعت ساختمان این سه نهاد هستند که الان برای این سه نهاد آئین نامه‌ای وجود ندارد؛ علیرغم آنکه در قانون آمده است تمام فعالیت‌ها باید در حوزه صنفی انجام شود.

وی با طرح این پرسش که الان چه نهادی بر کار سازنده نظارت می‌کند تا از ساخت و ساز بی‌کیفیت جلوگیری شود؟ افزود: مهندس ناظر به تنهایی نمی‌تواند بر تمامی امور نظارت داشته باشد، زیرا ناظر ساختمان براساس قانون شخصی است که از کارفرما، مالک و سازنده پول دریافت می‌کند تا بر عوامل تولید نظارت کند و در واقع مهندس ناظر کارمند کارفرما است.

نایب رئیس کانون سراسری انبوه سازان کشور با اشاره به اینکه برای کل صنعت ساختمان باید یک صنف تشکیل شود، ادامه داد: باید صنف، کل صنعت ساختمان را پوشش دهد تا از این نابسامانی جلوگیری شود، ضمن آنکه صدور خدمات فنی و مهندسی هم در قالب یک صنف رونق پیدا می‌کند.