مدیر عامل بانک مشترک ایران و ونزوئلا در گفتگو با نسیم اعلام داشت که شریک ونزوئلایی بعد از اعمال تحریم های بین المللی نتوانسته با ایران ادامه همکاری بانکی بدهد و افزود که با توجه به  نوع نظام  ارزی ونزوئلا و افت شدید"بولیوار" در مقابل دلار، همکاری با ونزوئلا در اولویت کاری بانک مشترک درآینده پس از تحریم ها مشروط به حل نظام ارزی آن کشور خواهد بود، زیرا نوسانات ارزی در این کشور به شدت بالاست.

داوود بنایی، افت شدید بولیوار (واحد پول ونزوئلا) درمقابل دلار و همچنین تبدیل ارز در هر عملیات به واحد پول کشور ونزوئلا و بازگرداندن دوباره آن به دلار را عامل مهمی در افت ارز پول برشمرد و گفت که ونزوئلا چاره ای جز اصلاح ساختار ارزی خود ندارد، چرا که هیچ بانکی با این ساختار توانایی همکاری ندارد.

وی، اعمال تحریم های بین المللی را عامل مهمی درشکل گیری چنین پدیده ای دانست و گفت که این عامل بانک مشترک ایران و ونزوئلا را به مرحله ای رسانده که توانایی همکاری بینابینی وجود ندارد و اذعان داشت که درحال حاضر، این بانک مشترک، فقط فعالیت ارزی داشته و بانکداری شرکتی با مشتریانی دستچین شده انجام می دهد.

مدیر عامل بانک مشترک ایران و ونزوئلا تاکید کرد که درصورت رفع تحریم های بین المللی این بانک درحوزه آمریکای جنوبی با کشورهای دیگری همچون "برزیل" و" آرژانتین" که از نظام  ارزی به مراتب بهتری برخوردار هستند،همکاری خواهد کرد.

به گفته وی، در اساسنامه این بانک مشترک قید شده که امکان اضافه شدن کشور دیگر به جمع سهامداران این بانک وجود دارد و اذعان داشت که انتخاب کشور ونزوئلا برای احداث بانک مشترک امری درست بوده اما به هیچ عنوان قابل پیش بینی نبود که اعمال تحریم های بین المللی تا این حد دشوار شود.

بنایی، با بیان اینکه بانک مشترک ایران و ونزوئلا مثل همه بانک های ایرانی در عملیات بانکی صادرات خدمات فنی و مهندسی به کشور ونزوئلا  هیچ سهمی  ندارد، تصریح کرد که به دلیل  تحریم ها، تحقق چنین امری مهیا نشد هرچند که طرف ونزوئلایی هم در این شرایط ترجیح داده که چراغ خاموش حرکت کند و این امر هم سبب شد تا هیچ همکاری بین بانکی  بین دو کشور هم صورت نگیرد.

مدیر عامل بانک مشترک  ایران و ونزوئلا  به نسیم گفت که درحال حاضر یک بانک مشترک در کشور وجود دارد، بنابر این پس از رفع تحریم ها می توان درحوزه  بانکی در آمریکای جنوبی به غیر از کشور ونزوئلا با کشورهای دیگری هم همکاری کرد، چرا که پس از رفع تحریم ها ترس آنها از بایکوت شدن آن کشور هم ریخته خواهد شد.

وی، ایجاد بانک مشترک ایران و ونزوئلا را نخستین تجربه ایران دانست و گفت که با جود مقارن شدن تحریم ها با تاسیس این بانک، شیوه اتخاذی در این بانک، تهاجمی بوده و بر این اساس سرمایه این بانک  از 200 به 400 میلیارد تومان افزایش یافته که این تامین سرمایه هم از محل سود تامین شده و نه آورده شریک ونزوئلایی.

وی، سرمایه ثبتی بانک مشترک بین ایران و ونزوئلا را 560 میلیارد تومان خواند و اعلام داشت که  در حال حاضر سرمایه موجود این بانک 160 میلیارد تومان کمتر از سرمایه ثبتی  است.