کل مطالبات معوق  بانک مشترک ایران و و نزوئلا 1.8 درصد است/ بانک توسعه ای ایران و نزوئلا با 400 میلیارد تومان سرمایه توانایی کار جدی ندارد

مدیر عامل بانک مشترک  ایران و ونزوئلا تاکید کرد که این بانک به دلیل اعمال تحریم ها،در اتاق شیشه ای محبوس  نشده و تصریح کرد که فعالیت بانکداری خود را انجام می دهد هر چند که طرف ونزوئلایی اهمیتی برای  این شراکت خود در بانک نمی دهد.

داوود بنایی،خبرداد که با همه این چالش ها بانک مشترک ایران و ونزوئلا در سال  93 حدود 36 میلیارد تومان سود خالص داشته که بخشی از این سود بابت  تامین سرمایه  بانک و رفع  تعهدات سهامداران  اختصاص خواهد یافت.

مدیر عامل بانک مشترک ایران و ونزوئلا با بیان اینکه در آینده مجمع به طرف خارجی بابت تداوم عدم حضور جدی در جلسات مجمع هشدار خواهد داد گفت که اگر طرف  ونزوئلایی بخواهد در مجامع حضور پررنگتری نداشته باشد، مجبور خواهد بود که سهام خود را واگذار کند و افزود که ترجیح در اساسنامه حضور کشور ثالث  بوده که ممکن است این موضوع به حقیقت هم بپیوندند.

وی، درباره علت بروز مشکل بین بانک ایران و ونزوئلا و بانک مرکزی هم گفت که علت این امر نداشتن اساسنامه تیپ برای راه اندازی  بانک مشترک و عدم معرفی اعضا هیات مدیره ونزولایی در بانک مرکزی بوده است .

بنایی، اذعان داشت که بانک مرکزی برای  بانک های دولتی و غیردولتی یک اساسنامنه تیپ دارد و اگر  برای بانک مشترک هم اساسنامه تیپ وجود داشت مشکل بین این دو بانک مذکور هم حل شده بود.

وی، افزود که با توجه به ساختار بانک ، بانک توسعه ای  با 400 میلیارد تومان توانایی کار جدی نداشته و باید دستکم سرمایه آن به  2 میلیارد دلار برسد.

مدیر عامل بانک مشترک ایران و ونزوئلا، علت دیگر اختلافات موجود بانکی بین بانک مرکزی  با بانک مشترک را  ترکیب هیات مدیره هشت نفره بانک دانست و اذعان کرد که در حال حاضر چهار نفر از ایران و چهار نفر هم از ونزوئلا عضو هیات مدیره این بانک هستند، در حالیکه طبق قانون تجارت باید ترکیب هیات مدیره فرد باشد نه زوج.

بنایی، گفت که  اگر این بانک سود ده نبود به طور قطع سهامداران آن تا اکنون نسبت به تعطیل ساختن آن درنگ نمی کردند و اظهار داشت که دراین شرایط هم برخی از کشورها برای پیوستن به این بانک اعلام آمادگی کرده اند.

مدیر عامل بانک مشترک ایران و ونزوئلا ،با تاکید بر اینکه همکاری در زمینه بانکداری با کشور ونزوئلا به طور  کامل  قطع شده است، افزود که استمرار نظام ارزی کنونی در ونزوئلا و نظام بروکراتیک به شدن برای همکاری بین بانکی دو کشور مشکل ساز است .

وی، با بیان اینکه کل مطالبات معوق  بانک مشترک ایران و و نزوئلا 1.8 درصد است، افزود که بابت این مطالبات معوق هم وثایق مطمئنی اخذ شده و افزود که این بانک هیچ  شرکتی نداشته و بنگاه داری هم  نمی کند.