به گزارش «نسیم»، خلیل آقایی روز پنجشنبه درنشست با نمایندگان کشاورزان و مسوولان دشتستان افزود: با توجه به مشکلات گوجه کاران، این محصول به دلیل بحران افزایش تولید و نبود تناسب بین عرضه و تقاضا از کشاورزان خریداری شده است و دولت بدهکار گوجه کاران است که پیگیرهستیم هر چه زودتر این مشکل حل شود.
وی اضافه کرد: در مورد استمهال وام کشاورزان دولت این مهم را تصویب و به بانک مرکزی ابلاغ کرده تا در مناطقی که نیاز است استمهال وام صورت گیرد.
قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی درامور مجلس ادامه داد: در این ارتباط باید وزارت کشور مشخص کند کجا دچار حادثه و سانحه و یا حوادث غیر مترقبه بوده و درآن منطقه براساس مصوبه دولت اجرا می شود.
آقایی بیان کرد: برای بیمه کشاورزی نیز برای اولین بار در سال جاری 10هزار میلیارد ریال در کشور تصویب شده و اختصاص یافته است هر چند نیاز کشور بالای این میزان است اما نسبت به سالهای قبل یک حرکت جهشی بسیار خوب است.
وی گفت: از مردم و کشاورزان انتظار است نسبت به بیمه کردن محصولات و باغ ها و صنایع خود اقدام کنند تا در مواقع بحران متضرر نشوند.
آقایی اظهارکرد: گندم به عنوان اصلی ترین و استراتژیک ترین محصول کشور تا پایان سال 92 میزان واردات گندم کشور چهار میلیون تن بود که سال گذشته با تلاش کشاورزان این مقدار به 2.5 میلیون تن رسید و امسال نیز به 105 میلیون تن کاهش یافته است.
وی اضافه کرد: بیشتر استان ها امروز بذر گندم را تولید می کنند که سهم استان بوشهر 12 هزار تن است و دراختیار کشاورزان قرار می گیرد.
قائم مقام وزیرجهاد کشاورزی درامور مجلس گفت: امروز نزدیک به 1.5 میلیون تن کود درانبارهای کشور ذخیره است و دراختیار کشاورزان قرار داده می شود.
وی افزود: از محل منابع داخلی بانک کشاورزی 25 هزارو 500 میلیارد ریال برای تعمیر ماشین آلات و ادوات کشاورزی اعتبار تامین شده
که 300 میلیارد ریال از این میزان به استان بوشهر اختصاص یافته است.
آقایی ادامه داد: توجه و توسعه به صادرات، فرآوری و بسته بندی خرما و صنایع تبدیلی از برنامه های مهم وزارت جهاد کشاورزی در رونق بازار فروش این محصول است.
وی، بر توجه بیشتر به مبارزه با آفات نخیلات و توسعه صادرات دام از حوزه خلیج فارس تاکید کرد.
نمایندگان کشاورزان حاضر دراین نشست خواستار توجه به بازار فروش، نگهداری در سردخانه ها پس از برداشت و رونق بازارصادرات خرما، توجه به آفات نخیلات و مبارزه با آنها، اجرای لایروبی زهکش ها، برداشت هزینه های گوجه کاران از سوی دولت، تسریع در سد داکی و تغییر شیوه آبیاری، احداث جاده های بین مزارع، تکمیل کانال های آبیاری فرعی پایین دست سد رییسعلی دلواری، بیمه تامین اجتماعی کشاورزان و استمهال وام کشاورزی بود.
شهرستان دشتستان با چهار میلیون اصله نخل و تولید سالانه بیش از 120 هزار تن خرما قطب تولید این محصول در کشور به شمار می رود.