کیومرث کرمانشاهی معاون سابق سازمان توسعه و تجارت در گفتگوی تفصیلی با «نسیم» در خصوص آمار واردات در سال های 84 تا 91 اظهار کرد: عدد 720 میلیارد دلار واردات در سالهای 91-84 صحت ندارد و تقریبا دو برابر بیشتر از آمار واقعی است.

وی که جدولی از میزان واردات و صادرات در طول فعالیت دولت های نهم و دهم را با آستناد به آمار گمرک به شرح زیر در اختیار «نسیم» قرار داد، در توضیح این جدول گفت: در سال 84 حدود 40 میلیارد دلار واردات داشتیم که در سال90 به میزان 61 میلیارد دلار رسید و با توجه این که از سال89 ما وارد دوران تشدید تحریم ها شدیم و برای ذخیره سازی کالاهای اساسی نگرانی در آن زمان بر کشور حاکم بود که انبارها خالی نشود، ناچار به افزایش واردات شدیم.

کرمانشاهی خاطرنشان کرد: صادرات غیر نفتی  در سال 91 نسبت به سال84 بیش از سه برابر شده و بر میزان واردات هم 30 درصد اضافه شد که این افزایش هم امری طبیعی بوده و با این وجود در پایان این دوره هشت ساله دولت وضعیت صادرات به واردات بهبود پیدا کرد.

این مسئول سابق با اشاره به استراتژی سازمان توسعه و تجارت در سال های 84 تا 91 گفت: استراتژی در آن سال ها مدیریت واردات بود که براساس آن مرکز مبادله و 10 گروه کالایی را درست کردیم و چون در دوران تحریم، ما ارز به اندازه کافی نداشتیم و ارز به صورت قطره چکانی می آمد و پول به خوبی نقل و انتقال  نمی شد به دنبال این بودیم که کالاهای اساسی و استراتژیک کشور که همان 10 یا 12 قلم کالای اساسی مثل گندم، جو، کنجاله، سویا، ذرت، روغن و شکر قرار بود به موقع تامین شده و انبارها پر شود و همچنین دارو هم وارد کشور شود.

کرمانشاهی افزود: از طرف دیگر استراتژی توسعه تجارتمان، مدیریت واردات، حمایت از تولید داخل و در نهایت توسعه صادرات بود و ما اعتقاد داریم در توسعه صادرت به خوبی اقدام شده، زیرا صادرات غیر نفتی حدود سه برابر شده و به واردات هم ظرف 8 سال 30 درصد اضافه شده است.

وی بیان کرد: ما دنبال این بودیم که تراز تجاری بدون نفت به سمت مثبت شدن حرکت کند، که اگر بررسی کنید نسبت صادرات یا همان نسبت صادرات به واردات در طول این هشت سال همواره به سمت بهبود حرکت کرده است.

واردات کالاهای لوکس را به اولویت 10 بردیم تا کاهش پیدا کند

معاون سابق سازمان توسعه و تجارت با اشاره به تمهیدات آن زمان برای جلوگیری از واردات کالاهای لوکس عنوان کرد: ما در مرکز مبادله کالاهای لوکس را به اولویت 10 بردیم و کالاهایی مانند کالاهای اساسی را به اولویت های یک تا سه بردیم که اگر به ترکیب واردات در این هشت سال نگاه کنید بیشتر کالاهای اساسی، سرمایه ای و واسطه ای وارد کشور شده است.

کرمانشاهی در خصوص ادعای کاهش واردات مواد غذایی در دو سال اخیر بیان کرد: از میران واردت در طول هشت سال های 84 تا 91، سالی 20 درصد آن کالاهای اساسی است و مواد غذایی صرفا شامل کالاهای اساسی نمی شود، کالاهای اساسی شامل برنج گندم سویا ذرت و مواردی از این دست است.

وی افزود: واردات کالاهای اساسی همواره بین 11 تا 12 میلیارد دلار بوده است و از میزان کل واردات هم حدود  10 تا 15  درصد واردات، کالاهای مصرفی بوده و بقیه آن کالاهای سرمایه ای، کالاهای مربوط به مواد اولیه، ماشین آلات، دارو  و تجهیزات پژشکی و کالاهای مورد نیاز کشور بوده و واردات کالاهای لوکس هم سال به سال کاهش پیدا کرده است.

کرمانشاهی تصریح کرد: به دلیل تحریم نقل و انتقال پول انجام نمی گرفت، کشتیرانی تحریم بود و نگرانی این بود که انبارها خالی شود، دولت هم به ما  اعلام می کرد که باید به هر حال انبارها ازکالاهای اساسی  پر شود و با مقایسه این موارد و همچنین رشد جمیعت در طول این دوره هشت ساله در میابیم که آمار تجارت خارجی سال های 84 تا 91 آمار ضعیفی نبوده است.

وی در خصوص آمار تجارت خارجی در دو سال اخیر هم تصریح کرد: سال 92 صادرات غیر نفتی 42 میلیارد دلار بوده و واردات 55 میلیارد دلاربوده، سال 93 هم واردات 49.5 و صادرات 52.5 میلیارد دلار بوده که روند بهود تراز تجاری بدون نفت بهبود پیدا کرده است و امیدواریم که به تراز تجاری مثبت بدون نفت برسیم.

دولت ها فارغ از مسائل سیاسی در تجارت خارجی عمل کنند

این مقام سابق مسئول گفت: باید آنقدر به بلوغ سیاسی و اقتصادی برسیم که فارغ از دولت ها هر دولتی می آید، باید با برنامه کار کند واز  برنامه های تبیین شده تبعیت کند و در پایان سال برنامه ها پایش شود، که  اگر برنامه به خوبی اجرا نشده بود در آن ها بازنگری شود.

کرمانشاهی یادآور شد: کشورهای توسعه یافته به این مسائل بین دولت ها توجهی نمی کنند زیرا مسائل اقتصادی یک زنجیره است.

این کارشناس سازمان توسعه و تجارت با اشاره به وضعیت تجارت خارجی ایران در سال های اخیر گفت: در سال پیروزی انقلاب، صادرات کشور حدود 500 میلیون دلار و واردات 14 میلیون دلار بوده، یعنی نسبت صاوا (صادرات به واردات) یک به بیست و هشت بود، اکنون این نسبت بهبود پبدا کرده و طی سال های اخیر جهشی به وجود آمده که نشان می دهد بیشتر به سمت خودکفایی رفته ایم.

کرمانشاهی وظیفه سازمان توسعه و تجارت را رصد و تحلیل و جهت دهی به مسائل و توسعه و تجارت دانست و عنوان کرد: حدود 30 دستگاه در واردات و صادرات دخلیند که سازمان توسعه و تجارت یکی از اجزای مهم آن است ما باید به سمت این برویم که در تجارت فرامرزی سه عامل مهم است که بانک جهانی هم سالانه آن ها را رصد می کند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از این عوامل زمان است، یکی ارزش کالا و یکی هم تعداد سند تجاری که این ها باید مرتب رصد و تحلیل شود ، معیار بانک جهانی هم کانتینر 20 فوت برای صادرات و واردات است.

معاون سابق سازمان توسعه و تجارت گفت: برای این محاسبه یک نقطه مبدا صدور و و ورود است به طور مثال برای صادرات مبدا تهران و  مقصد بندرعباس و برای واردات مبدا بندرشهیدرجایی مقصد تهران در نظر گرفته شده و بعد می گویند برای یک کانتینر 20 فوت چند سند تجاری صادر شده، هزینه تجارت برای اینکه یک کالا از تهران به بندرعباس برود چقدر بوده است و همچنین چقدر زمان برای آن صرف شده است، ما باید مرتب این سه عامل و تعداد سند تجاری را کم کنیم تا به حد ایده آل نزدیک شویم.

کرمانشاهی در خصوص حذف طرح ایران وکد و شبنم در دولت یازدهم هم گفت: ایران کد و شبنم طبق قانون مجلس معیاری برای تفکیک کالا های قاچاق و غیر قاچاق بود و  وزارت بازرگانی و صنعت و معدن و تجارت هم از آن تبعیت کرده و اگر به هر دلیلی حذف شد بهتر بود جایگزین معرفی شود.