«نود اقتصادی»؛ علی رسولی: طبق آمارهای بانک مرکزی ایران، در ۱۰ماهه سال جاری رقم تسهیلات بانکی کشور به هزار و ۳۹۶ هزار میلیارد تومان رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۸ رشد بیش از ۹۴ درصدی را نشان می‌دهد.

آمارها نشان می‌دهد در سال‌های گذشته رشد تسهیلات بانکی معمولا بین ۱۵ تا ۲۵ درصد بوده لذا رشد ۹۴ درصدی برای اغلب کارشناسان به عنوان یک معما مطرح است. گرچه عبدالناصر همتی رئیس بانک مرکزی می‌گوید افزایش شدید تسهیلات‌دهی سیستم بانکی بخاطر شیوع کرونا بوده اما بررسی آمارهای تسهیلات کرونایی نشان می‌دهد بانک‌ها بخش قابل‌توجهی از این تسهیلات را به بهانه‌های مختلف پرداخت نکرده‌اند. به‌نظر می‌رسد بخش زیادی از این تسهیلات به بازارهای مالی و ازجمله بورس، مسکن، سکه، طلا و ارزهای دیجیتال و ... رفته است.

اما مقایسه سهم بخش‌های مختلف اقتصادی از تسهیلات بانکی در دوره همتی نیز نشان می‌دهد درحالی تا سال ۹۶ (یکسال قبل از ورود همتی به بانک مرکزی) سهم بخش‌های مولد همچون بخش مسکن و کشاورزی از کل تسهیلات بانکی به ترتیب ۸/۲ و ۸/۶ درصد بوده، اما این میزان در سال جاری به ترتیب به ۶/۹ و ۵/۷ درصد است.

همچنین طی سه سال اخیر درحالی تسهیلات بخش بازرگانی و خدمات به ترتیب ۲۹۰ و ۱۹۸ درصد رشد داشته که طی این مدت تسهیلات بخش کشاورزی ۱۵۴ و بخش مسکن نیز ۱۰۲ درصد افزایش یافته است. لازم به ذکر است طی سه سال اخیر سهم بخش صنعت‌ومعدن از کل تسهیلات بانکی برخلاف مسکن و کشاورزی ثابت مانده و طی سه سال هم رشد ۲۰۹ درصدی داشته است.

در همین رابطه بخوانید:

آیا همتی در کنترل نرخ ارز موفق بوده است؟
شاهکار عبدالناصر همتی در توزیع تسهیلات بانکی
بانک مرکزی تحت مدیریت همتی رکورد افزایش تورم در ۲۰ ساله گذشته را شکست
نصف نقدینگی تاریخ اقتصاد ایران در دوره همتی خلق شده است
سهم همتی در تحمیل تورم به مردم چقدر است؟
نرخ ارز در دوره ریاست عبدالناصر همتی در بانک مرکزی ۳ برابر شده است
همتی ۵۰ درصد بیشتر از سیف پول تورم‌زا چاپ کرد