«نود اقتصادی»-دکتر مهدی نصرتی، تحلیلگر مسائل اقتصادی: شرایط اقتصادی و اجتماعی کشور به ویژه تحت تاثیر ویروس کرونا مشابهت زیادی با مقطع اسفند سال گذشته پیدا کرده است و بورس مجددا در حال داغ شدن است. البته عده زیادی از مردم و به ویژه تازه واردان برخلاف ماه‌های گذشته که خوش بینی مفرط داشتند، الان دچار بدبینی یا حداقل ترس شده اند. ضمن این که منابع چندانی نیز ندارند. 

در مقابل حقوقی ها به ویژه آنهایی که با سیستم بانکی رابطه دارند، از طریق خلق پول و اعتبار، قدرت این را دارند که دوباره رونقی مصنوعی در بازار ایجاد کنند.

از سویی دولت هم باید بازار را داغ کند تا بتواند حداقل ۳۰هزار میلیارد تومان سهام بفروشد. علاوه بر این، دولت انگیزه خارج شدن از زیر فشار مجلس و تیغ استیضاح را هم دارد.  با این شرایط رونق مصنوعی ولی با شدت و مدت کمتر نسبت به ابتدای سال محتمل است. در هر صورت نقش حقوقی ها در این دوره پررنگ تر خواهد بود. 

در این حالت، معقول است که مردم عادی یکی از استراتژی های زیر را دنبال کنند:

۱-سرمایه گذاری در بورس با نگاه بلندمدت و یکساله
۲-عدم ورود به بورس
۳-ورود و خروج سریع پول و حرکات ایذایی!

این حالت سوم، تبعیت از "تئوری احمق بزرگتر" است که در آن افراد می‌دانند سهام ارزنده نیست ولی صرفا می‌خرند تا در اولین فرصت به خریدار بعدی بفروشند و خارج شوند. 

به طور خلاصه مردم باید مراقب باشند که دوباره رکب نخورند چون در شرایط فعلی بازار، نقش تعیین کننده را حقوقی ها خواهند داشت!