از ویژگی‌ها و پتانسیل‌های تولیدات دانش‌بنیان، قیمت تمام شده پایین و ارزش افزوده‌ی بالای این محصولات است  که  به‌دلیل وابستگی این تولیدات  به  خلاقیت و استعداد ایرانی ،  امکان تولید  جدید  این محصولات با قابلیت‌های بالاتر و ارزش افزوده‌ی بیشتر فراهم می‌شود. همچنین سرمایه‌گذاری بر روی این صنعت رشد  مداوم اقتصادی را برای کشور به ارمغان می‌آورد.  امروزه  میزان صادرات محصولات  دانش بنیان به عنوان یکی ازمعیارهای تحقق رشد اقتصادی  در کشور مطرح است. 

 ضرورت رفع چالشهای ساختاری

عوامل متعددی بر توسعه صادرات دانش بیان  تأثیر می گذارند که از آن جمله میتوان به میزان نوآوری،  سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه، نیروی کار متخصص و شرایط اقتصادی کشور اشاره کرد. همچنین در قوانین کشور تلاش شده است از تولید محصولات دانش بنیان حمایت و فرآیند صادرات این نوع محصولات و خدمات تسهیل شود.  بنابراین انتظار می رود مجریان از طریق رفع چالشهای اقتصادی و ساختاری و بکارگیری راهکارهای ارائه شده  برای ارتقای صادرات دانش بنیان اهتمام بیشتری مد نظر قرار دهند .

مزیت نسبی قابل تامل 

یکی از مواردی که  می‌تواند تولید دانش‌بنیان را در کشور تسهیل و باعث شود این محصولات با قیمت پایین‌تری تولید شود، زیرساخت‌های حمایتی و صادراتی موجود در کشور است. طبق اصول  اقتصادی  هر کشور، در صورتی می‌توان کالایی را ارزان‌‌تر تولید نمود که عوامل تولید در آن کشور از وفور نسبی بیشتری برخوردار باشند. تولیدات دانش‌بنیان برخلاف تولیدات سنتی، بر ابتکار و خلاقیت  استوار است و به همین دلیل فراوانی نیروی انسانی تحصیل کرده و متخصص درکشورمان به عنوان یک مزیت نسبی می تواند نقش مهمی در رشد صادرات محصولات دانش بنیان ایفا کند.

  حمایت حداکثری ازصادرکنندگان دانش بنیان

با توجه به موارد مذکور ،  صندوق ضمانت صادرات ایران در عمل به منویات مقام معظم رهبری ، انجام  وظایف قانونی خود مبنی بر حمایت از صادرکنندگان و فعالین اقتصادی به ویژه صادرکنندگان محصولات دانش بنیان ، اهتمام خود را بر حمایت حداکثری از این صادرکنندگان قرار داده است .   همچنین دراجرای این مهم،  مصوباتی به منظور امکان استفاده بیشتر صادرکنندگان محصولات دانش بنیان از خدمات بیمه ای و ضمانت نامه ای این صندوق  به تصویب رسیده است . به نظر می آید با عملیاتی شدن این مشوق های صادراتی شاهد رشد بیش از پیش صادرات محصولات دانش بنیان در کشور باشیم.