«نود اقتصادی»-دکتر محمد کهندل، استاد اقتصاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل اقتصادی: بایدن به دنبال بدست "نیاورده های ترامپ در ایران" خواهد بود. ما باید نگذاریم از نظر روانی و عملی اهداف ترامپ توسط جو بایدن در ایران و منطقه محقق شود.

۱- ایران به منابع ارزی خود نائل نمی شود.

۲- منابع ارزی، ورود به برجام، FATF تحریم غذا و دارو، تحریم موسسات پولی و مالی هر کدام به صورت بسیار ماهرانه ای طرح خواهند شد. اما حل نخواهند شد.

۳- تحقق هر کدام با مخالفت شدید لابی های اسرائیلی در آمریکا روبرو خواهد شد. ممکن است توافق هایی هم با این دولت بشود اما این توافق‌ها شبیه برجام هستند.

۴- دولت و اصلاح طلبان برای انتخابات سناریوی توافق با غرب و آمریکا را دنبال می کنند. البته پیش بینی میشود این توافق یا توافق‌ها بر اساس سیاست "هر توافقی بهتر از عدم توافق است" می باشد و سرنوشت برجام را پیدا کند. لذا نقش مجلس در اینجا بسیار معنا دار می شود و رسالت مجلس شورای اسلامی سنگین و حیاتی است.

۵- با روی کار آمدن بایدن احتمالا اقتصاد در ابتدا به سمت ثبات رود، ولی این روند موقتی و روانی است. روند رو به ثبات چون برای انتخابات طراحی خواهد شد تا انتخابات احتمالا ادامه می یابد. عوامل این روند بیشتر روانی است و اتفاق قابل ملاحظه ای در حوزه اقتصاد و تحریم‌ها نخواهد افتاد.

۶- وظیفه ما تکیه به ظرفیت‌های داخلی و ایجاد ثبات و اعتماد به نفس ملی و برنامه ریزی با رویکرد اقتصاد مقاومتی در مدیریت اقتصاد کشور است.

۷- پاشنه آشیل اثرات تحولات آمریکا در ج. ا. ایران نرخ ارز است. با توجه به تحریم اقتصادی طی سال‌های گذشته که منجر به تامین بسیاری از نیازهای وارداتی در داخل کشور شده است تقاضای واقعی ارز در کشور در سطح پایینی قرار دارد. بنابراین تقاضای سفته بازی از را باید از یک طرف کاهش و از طرف دیگر پیمان‌های ارزی با همسایگان و شرکای تجاری منعقد و بر آنها پایبند باشیم. این توافقات ارزی باید شفاف و اعلام شوند تا فعالین اقتصادی مبادلات خود را بر اساس آن انجام دهند. در این راستا لازم است مقررات و بخشنامه های ارزی بر این اساس اصلاح شوند. اعلام این سیاست و اقدامات جانبی از طریق اثرات روانی نیز به آرامش و ثبات اقتصادی کمک می کند.