«نود اقتصادی»-دکتر بیژن صفوی: درگذشت استاد عالیقدر جناب آقای دکتر جمشید پژویان را به محضر خانواده محترم ایشان و مردم شریف ایران و جامعه دانشگاهی به ویژه اساتید، پژوهشگران، کارشناسان، دانشجویان رشته اقتصاد و اصحاب رسانه و قلم تسلیت و تعزیت عرض می نمایم .

حقیقتاً درگذشت دکتر جمشید پژویان یک فقدان غمناک و یک ضایعه ملی است، چراکه دکتر پژوهان منشأ خدمات بسیار بسیار ارزنده و فاخری در عرصه دانشگاه و در عرصه اجرا برای اقتصاد ایران بودند. جمشید پژویان استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی و دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات و استاد برجسته، ممتاز و برتر اقتصاد به خصوص در مباحث اقتصاد خرد پیشرفته، اقتصاد بخش عمومی و اقتصاد محیط زیست در مقطع دکترای اقتصاد بوده و در کار خود، استادی منحصر بفرد و بی نظیر بودند.

دکتر پژویان، لیسانس اقتصاد رو در دانشگاه تهران و بعد فوق لیسانس و دکترا را در دانشگاه ایالتی یوتای آمریکا به اتمام رساندند و سپس به کشور بازگشتند و به عنوان استاد دانشگاه علامه طباطبایی شروع به فعالیت کرده بودند. دکتر پژویان بنیانگذار اقتصاد بخش عمومی در ایران و مولف کتاب ها و مقالات و تحقیقات متعدد مرجع و منحصربفرد در حوزه اقتصاد اقتصاد، بخصوص اقتصاد بخش عمومی و همینطور استاد برجسته اقتصاد در رشته اقتصاد خرد پیشرفته و مولف کتاب های متعدد در این زمینه های مهم بودند. زنده یاد دکتر پژویان، بنیانگذار شورای رقابت در ایران بوده و چندین سال رئیس این شورا بودند و تلاش های بی وقفه و زیادی برای رفع انحصارات و مبارزه با رانت جویی و انحصار طلبی در اقتصاد ایران بعمل آوردند و با ایجاد این نهاد مهم، خدمات ارزنده ای در این حوزه به اقتصاد ایران داشتند.

همچنین، دکتر پژویان  بنیانگذار مبانی علمی فقرزدایی در بخش های پژوهشی و کارشناسی و  ابداع کننده شناسی برآورد خط فقر در ایران هستند دکتر پژویان، متون منابع بی‌نظیری در مقطع دکترا در رشته اقتصاد به‌خصوص در دروس اقتصاد خرد پیشرفته و اقتصاد بخش عمومی و محیط زیست در مقطع دکترا تدریس کردند که در دانشگاه های طراز اول کشورهای پیشرفته تدریس می شود و اما در ایران، منحصر به خود ایشان بودند و کمتر استادی ما سراغ داریم در رشته اقتصاد این منابع دست اول را در مقطع دکترا تدریس کرده باشد.

 از زمانی که بنده توفیق شاگردی ایشان را در مقطع کارشناسی ارشد رشته اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی و سپس مقطع دکتری، داشته ام و با دکتر پژویان در ارتباط علمی بوده ام، در تمام دوران زندگی علمی و کاری شان، در مدار علمی و عقلانیت و انصاف حرکت کرده و از جهت گیری های سیاسی بدو بودند. همکاری علمی، کارشناسی، پژوهشی و مشاوره های ارزشمند و راهگشای ایشان با دولت های مختلف، گواه این مدعاست.

حقیقتا، درگذشت پرفسور جمشید پژویان یک ضایعه ملی و یک خلا و فقدان بزرگ برای جامعه دانشگاهی و بخصوص در رشته اقتصاد کشور است و جامعه دانشگاهی ایران سال های سال امکان ترمیم این خلا و فقدان را نخواهد داشت. 

علاوه بر خدمات علمی، توسعه ذخیره دانش و فعالیت های ارزشمند و برجسته ای که دکتر پژویان در عرصه های آکادمیک، اجرایی و بخش حقیق اقتصاد ایران انجام دادند، برای مدیران، همکاران و دانشجویان شان نیز، الگوی علمی و اخلاقی بزرگی بودند. نظم و انضباط، جدیت، سخت کوشی و تلاش مستمر، نجابت، مردانگی و شجاعت ایشان، از ویژگی های متمایز و منحصربفرد ایشان بود. همچنین مهربانی، دلسوزی و صرف وقت زیاد برای آموزش در تمام طول خدمت ایشان مثال زدنی است. دکتر پژویان، سنگ صبور فقرا و دردمندانی بود که همواره می‌توانستند به ایشان اتکا کنند و از راهنمایی های موثر و دلسوزی های ایشان بهره‌مند باشند.

 امروزه، درصد بسیر زیادی از اساتید خوب، توانمند و صاحب‌نظر حال حاضر دانشگاه های ایران از شاگردان دکتر پژویان هستند و همچنین تعداد بسیار زیادی از مدیران توانمند کشورو کارشناسان فرهیخته سازمان ها و شرکت ها و کسب و کارها، از دانشجویان و تربیت تربیت شدگان مکتب علمی دکتر پژویان هستند. من امیدوارهستم که جامعه دانشگاهی و فرهیختگان کشور اعم از شاگردان ایشان و افرادی که در واقع با امضای ایشان فارغ التحصیل شده اند و سایر فرهیختگان این رشته، به تاسی از آن بزرگ مرد عالم، با تمام ظرفیت در راستای توسعه نظری و تجربی علم اقتصاد در ایران تلاش نمایند.

من واقعا با تمام وجود دلتنگ دکتر پژویان هستم و از درگاه خداوند متعال برای ایشان طلب آرامش و مغفرت و رحمت دارم و برای خانواده محترم شون و تک تک دانشگاهیان و دوستداران شون، صبر و اجر مسئلت می نمایم.