اخبار شرکتها- بیش از یک دهه از فعالیت  شرکت خدمات ارتباطی رایتل می گذرد . این اپراتور طی مدت مذکور توانسته سهم مطلوبی از بازار تلفن همراه کشور را از آن خود کند . همچنین روند فعالیت های رایتل طی سه سال گذشته با حضور تیم مدیریتی جدید ،  با تحولات قابل توجه ای همراه بود . مجموع این  مسائل می تواند بستر مناسبی را برای عرضه رایتل در بازار سرمایه و تامین بیشتر منافع سهامداران آینده  این اپراتور تلفن همراه  فراهم کند . فرصتی فراهم شد تا در گفتگو با یاسر رضاخواه مدیر عامل  شرکت خدمات ارتباطی رایتل، جزییات بیشتر ی از مسائل جاری و پیش رو این اپراتور تلفن همراه را جویا شویم .  

* وضعیت کنونی شرکت رایتل  با گذشت بیش از یک دهه فعالیت آن را ،چگونه ارزیابی می کنید ؟ 
شرکت خدمات ارتباطی رایتل طی یازده سال  فعالیت مسیر پر فراز و نشیبی را طی کرده است. در حال حاضر، رایتل حدود 1500 نفر پرسنل تمام وقت در سراسر کشور و نیز حدود 6 میلیون مشترک دارد. درآمد عملیاتی حدود 2300 میلیارد تومان و سود شرکت بیش از200 میلیارد تومان بر آورد شده است. روند سودآوری رایتل که از سال ۱۳۹۸ و با استقرار تیم مدیریتی جدید آغاز شد، در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ تداوم داشته و علی‌رغم همه مشکلات در سال ۱۴۰۱ نیز ادامه دارد .  از جمله عوامل تغییر مسیر شرکت از روند زیان‌دهی به سودآوری در سه سال گذشته اصلاح قراردادهای رومینگ ،  تقویت زیرساخت core ،  بومی‌سازی زیرساخت‌های فناوری اطلاعات در حوزه بیلینگ و شارژینگ و همچنین توسعه سایت‌های شرکت در کنار تلاش شبانه‌روزی همکاران بود . مجموع این عوامل  باعث شد تا رایتل علی‌رغم تمام مشکلات از وضعیت نسبتا مناسبی برخوردار شود . البته  به زودی هم  زیان انباشته این اپراتور که در هشت سال اول فعالیت شرکت ایجاد شده بود، صفر خواهد شد .

*چندی پیش مکاتبه‌ای از سوی رایتل با وزارت ارتباطات ،در خصوص اختلالات اخیر و قطعی اینترنت بین‌الملل و آثار آن بر روند درآمدی شرکت انجام شد، دلیل آن چه بود ؟ 
شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات ارتباطی از جمله اپراتورهای تلفن همراه، باید در راستای پروانه فعالیت، به‌صورت سالانه سهمی از درآمد خود را تحت عنوان «حق بهره‌برداری از فضای فرکانسی» و «حق‌السهم پروانه بهره‌برداری» به وزارت ارتباطات پرداخت کنند که مبلغ حق‌السهم وزارت ارتباطات به نسبت درآمد اپراتورها تنظیم می‌شود. لیکن حداقل این مبلغ با نام «کف تضمین»، مقدار ثابتی به حساب می‌آید که تحت هر شرایطی باید پرداخت شود. طبیعی است که اپراتورها در این خصوص مکاتباتی را داشته باشند و این مسئله روال معمول میان اپراتورها و وزارت ارتباطات است، ما و سایر اپراتورها هم در اینگونه موضوعات با وزارت ارتباطات در تعامل هستیم.

*اختلالات و قطعی اینترنت در چند وقت اخیر،  چه مسائلی  را برای رایتل ایجاد کرد ؟  
رایتل به عنوان اپراتور پیشگام در صنعت ارتباطات، عمده تمرکز خود را بر روی فروش ترافیک دیتا بنا نهاده، لذا هر تغییری که باعث کاهش ترافیک شود دلیلی بر از دست رفتن درآمد این اپراتور میشود.
البته با تغییرات و توسعه‌هایی که هفته‌های اخیر در زیرساخت شبکه رایتل انجام شد ،همچنین ارتقاء بیشتر سایتهای رایتل به نسل 4.5 از یک سو و اقبال مشترکین به شبکههای اجتماعی، پیام‌رسان‌های داخلی و تولیدکنندگان محتوا از سوی دیگر باعث شد ترافیک کنونی رایتل به روال سابق خود بازگردد.اگرچه  بسیاری از مشترکین جدید رایتل تجربه استفاده از سیم‌کارت اپراتورهای دیگر را داشته‌اند، ولی با توجه به تعرفه‌های به‌صرفه و کیفیت و پایداری شبکه رایتل، به این اپراتور پیوستند.
* اتفاقات  مذکور در روند درآمدی رایتل چه اثری داشت ؟ 
در ماه اول  اختالالات  اینترنت  و به طور مشخص مهرماه، افت ترافیک باعث کاهش بخش قابل توجهی از درآمد ی رایتل شد اما با همت همکاران، شرکت در اواخر آبان ماه به روند رشد خود بازگشت و در آذرماه درآمد شرکت تقریبا مشابه شهریورماه شد . در حال حاضر بر اساس چشم‌انداز ابتدای سال جاری و منطبق بر پیش‌بینی‌های قبلی، به فعالیت خود ادامه می‌دهیم.

* برای جبران این کاهش درآمد و جلوگیری از رویدادهای مشابه چه  تدبیری اندیشیده‌اید؟
مجموعه مدیریتی رایتل، علاوه بر توسعه کمی و کیفی شبکه، ورود به بازار اینترنت نسل پنجم و اینترنت اشیاء را در دستور کار اصلی خود قرار داده است. اخیراً تفاهمنامه‌های مختلفی هم برای حمل و نقل هوشمند، خودروهای متصل، گردشگری هوشمند و غیره منعقد شده که به زودی نتایج آنها را مشاهده خواهید کرد.

* چه انتظاری از دولت برای جبران زیان اپراتورهای تلفن همراه از اختلالات اینترنت دارید ؟ 
در این خصوص مذاکراتی با وزارت ارتباطات داشتهایم و انتظار است که این مذاکرات نتایج مؤثری داشته و مسئولان ارتباطات کشور از شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات ارتباطی در این دوران سخت که با افزایش هزینه‌ها، عدم ثبات نرخ ارز و عدم تغییر در تعرفه‌های ارتباطی تحت فشار هستند، حمایت کنند.

*شایعاتی مبنی بر تعدیل نیرو در شرکت رایتل مطرح شده ، در این خصوص چه نظری دارید ؟ 
طی این سه سالی که بنده در شرکت خدمات ارتباطی رایتل توفیق حضور داشتهام رویکرد منابع انسانی، تقویت این حوزه متناسب با رشد درآمد شرکت بوده است . همچنین رشد 4برابری رایتل در بازه سال‌های 1398 تا 1400 به دلیل توجه ویژه تیم مدیریتی شرکت به سرمایه‌های انسانی بود، به این دلیل  رایتل هیچگونه تعدیل نیرو نداشته و در آینده هم  نخواهد داشت.

*در پایان اگر نکتهای دارید بفرمایید. 
لازم میدانم از مشترکین  وفا دار رایتل قدردانی ویژهای داشته باشم. سیل پیام‌های مثبت و حمایتی که در این مدت توسط همکاران ما در روابط عمومی دریافت شد قابل وصف نیست. ما هم، با همه توان در مسیر توسعه و بهبود خدمات به فعالیت خود ادامه خواهیم داد . همچنین از سایر هموطنان نیز دعوت می‌کنیم با بررسی تعرفه سرویس‌ها و آزمون کیفیت، با خاطری مطمئن به خانواده بزرگ رایتلی‌ها بپیوندند.